Singlarnas dag kommer före Black Friday – köpjippona är här för att stanna, tror Hankenprofessor

Teknikmagasinet bränner inte allt krut på en dag. Foto: SPT
Teknikmagasinet bränner inte allt krut på en dag. Foto: SPT
Publicerad:

I år verkar singlarnas dag landa på bredare front även i Finland.-- För kedjorna och butikerna är det lite som att välja mellan två dåliga alternativ. Om man inte går med i kampanjen, stjäl konkurrenterna ens försäljning. Om man går med, minskar eventuellt ens egen julförsäljning.

Så beskriver Jaakko Aspara, prorektor och professor i marknadsföring vid Hanken, varför det kinesiska shoppingjippot singlarnas dag plötsligt finns även i våra butiker. Singlarnas dag den 11 november infaller mindre än två veckor före nästa importerade köpjippo, amerikanska Black Friday.

-- De globala fenomenen sprids via näthandeln. Folk shoppar i utländska nätbutiker och väntar sig sedan rabattpriser även i fysiska butiker här hemma.

När de internationella kedjorna går med sätter det enligt Aspara också press på mindre butiker. Många känner att de är tvungna att gå med i kampanjerna eftersom konkurrenterna är med. Den totala konsumtionen ökar sannolikt på grund av köpfesterna, men enligt Aspara snyltar både Singlarnas dag och Black Friday i viss mån på julhandeln.

Singlarnas dag

Singlarnas dag eller Singles' day har sitt ursprung i Kina. Singlarnas dag började firas vid universitetet i Nanjing på 1990-talet, som en motpol till alla hjärtans dag. Datumet 11.11 valdes eftersom det liknar fyra ensamma stickor.

Den kinesiska e-handelsjätten Alibabas grundare Jack Ma gjorde det till en köpfestival 2009, genom stora rabatter under 24 timmar. I fjol var omsättningen på plattformen över 22 miljarder euro under kampanjen.

Rea hela tiden

Tiden när det fanns mellandagsrea och sommarrea är ohjälpligt förbi. Köpcentren har egna shoppingjippon, enligt Aspara även det ett importerat koncept från USA.

-- Konkurrensen är så stor att traditionella fysiska offline-butiker måste ha någon rea på gång så gott som hela tiden för att locka folk.

Det byggs många nya shoppingcenter samtidigt som näthandeln växer. Hur ser du på de fysiska butikernas framtid i Finland

-- Det finns olika scenarion. Vissa säger att butikerna blir showrooms, dit folk bara går och tittar och sedan går hem och beställer online. Jag ser det omvända som ett sannolikt scenario i Finland. Folk tittar på nätet om det finns en viss produkt i en butik, och far sedan dit och köper den. Man orkar inte vänta en vecka på att få den per post.I andra länder med bättre logistiska lösningar kan utvecklingen vara en annan, enligt honom.

Den stora frågan som redan diskuterats i flera år är huruvida de stora plattformarna Amazon och Alibaba helt kommer att dominera handeln, och vad det betyder för Finland.

Jaakko Aspara vill ännu inte uttala sig om hur stor singlarnas dag blir i Finland, i fjol såg man enligt honom inte så mycket av den i gatubilden. I år kan man redan notera att till exempel Gigantti, Verkkokauppa.com och Tokmanni tagit upplägget till sig och Teknikmagasinet har singlarnas vecka.

Globalt sett, eller snarare kinesiskt sett, är förväntningarna naturligtvis gigantiska.

I Alibaba-gruppens senaste delårsrapport framgår det att 180 000 varumärken är med i årets version av singlarnas dag, och att man riktar sig till hundratals miljoner kunder.

Anna Back/SPT

Webbchef, reporter
Publicerad: