Sexuella minoriteters rättigheter ska förverkligas!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Europeiska unionens byrå för grundläggande rättigheter (FRA) har låtit göra en undersökning om köns- och sexuella minoriteters livsvillkor. Totalt deltog hela 139 799 personer från Europa i undersökningen och över 4700 personer i Finland. I undersökningen deltog även femton- till sjuttonåringar och resultatet är nedslående. Hela 56 % av regnbågsunga i Finland har blivit utsatta för hatprat eller hotfulla beteenden. Enkäten Hälsa i skolan visar också på att barn och unga som tillhör en sexuell minoritet hör till den grupp unga som upplever mer trakasserier och diskriminering än andra.
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS vill att skolan ska vara en trygg och trivsam plats för samtliga, det oberoende av kön, ålder, etniskt eller nationellt ursprung, sexuell läggning, språk, religion eller övertygelse, hälsotillstånd, funktionsvariation eller en annan personrelaterad orsak. Alla ska accepteras för den de är och det ska råda nolltolerans mot mobbning, trakasserier och diskriminering. Det är av största vikt att skolors och läroanstalters verksamhetskultur och atmosfär är inkluderande och att likabehandling förverkligas, att könsstrukturer frångås.
FSS kräver förbättring vad gäller regnbågsunga och deras studieförhållanden. Det behövs bland annat krafttag mot mobbning och eftertanke då gruppindelningar görs. Vidare ska det finnas alternativ till binära toaletter och omklädningsrum, alltså könssensitiva toaletter och plats för klädombyte.
Något annat konkret som måste förbättras är sexualundervisningen, elever runtom i Finland har rätt till god sexualundervisning, men signalerna från fältet är tyvärr att sexualundervisningen lämnar en hel del att önska. Den övergripande sexualfostran hör till undervisningen i hälsokunskap och ska ges inom den grundläggande utbildningen i Finland. Under tiden i grundskolan utvecklas elevernas uppfattning om sin egen sexuella identitet och sexualitet, och det är av största vikt att atmosfären är inkluderande och stödjande. Inom undervisningen ska utgångspunkten vara könets och sexualitetens mångfald och förhållningssättet till normer ska vara kritiskt.
Ur läroplanen framgår att eleverna i grundskolans övre klasser ska få kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling. Hur väl detta förverkligas och hur till exempel mångfald beaktas i undervisningen runtom i skolorna på olika håll i Finland följs dock inte upp.
Sexuella minoriteters rättigheter ska uppmärksammas och förverkligas alla dagar om året, det oberoende om vi i pride-parader kan ta plats fysiskt eller inte, och här har även skolorna och läroanstalterna en viktig uppgift.
Emilie Jäntti
ordförande för Finlands Svenska Skolungdomsförbund