Seglingsolyckan utanför Afrika var skrämmande – men Åbobon Mikko Hongell är redan redo för nästa världsomsegling med Tapio Lehtinen
Åbobon Mikko Hongell är säkerhetsansvarig i teamet som ligger bakom Tapio Lehtinens världsomsegling.
Hongell säger att vi sannolikt aldrig får svaret på varför Lehtinens segelbåt Asteria sjönk så snabbt i fredags, på under fem minuter.
– Det slutgiltiga svaret ligger på fem kilometers djup, så det är svårt att spekulera. Men bara Lehtinen kommit tillbaka till Finland ska vi sätta oss ner med experter och överväga olika alternativ, säger Hongell.
Klart är endast att Lehtinen vaknade av en kraftig smäll i båtens akter, sedan gick allt så snabbt att han inte ens hann få med sig sina nödväskor, så kallade "grab bags".
– Vi blev så klart oroliga när vi hörde om olyckan och att båten inte sände ut några signaler längre. Men direkt när Tapio meddelade att han är på räddningsflotten och att största problemet var att han inte hade några glasögon visste vi att han hade det ganska bra ställt.
ÅU når Hongell när han är på väg på arbete till sjöbevakningsstationen i Nagu, även om han vanligtvis är stationerad i Gustavs.
Som säkerhetsansvarig hade han kollat att Lehtinen gått alla kurser som krävs för att klara en så lång seglats på egen hand.
Dessutom gick han igenom säkerhetsutrustningen på båten och packade nödväskorna, som egentligen ser ut som förseglade plastkanistrar.
Som tur är fick Lehtinen ändå med sig en räddningsdräkt som höll honom varm och torr, samt radioutrustning, till räddningsflotten.
Räddningsdräkten är tillverkad av Åboföretaget Ursuit.
– Deras dräkter är väldigt populära på långseglatser eftersom de är så smidiga att använda också under seglingen, många andra märken gör betydligt robustare dräkter för att klara kravet att hålla användaren i liv i sex timmar i femgradigt vatten, säger Hongell.
Själva räddningsflotten är en låda stor som en kappsäck som vecklas ut och fylls med tryckluft när man drar i ett snöre.
På under 50 sekunder är den redo att klivas in i.
I flotten finns utrustning och Hongell uppskattar att Lehtinen skulle klarat sig minst en vecka i den.
– Där finns fiskeredskap, nödvatten och -mat och hypotermipåsar. Den är planerad för fyra personer så där fanns nog utrymme.
Totalt tillbringade Lehtinen ett dygn i flotten innan medtävlaren Kirsten Neuschäfer kunde plocka upp honom.
– Tapio har sagt att han hade det så bra i flotten, men lite kallt tror jag nog det blev på natten då vattnet var 15 grader varmt, trots att han hade räddningsdräkt och låg i två hypotermipåsar.
Att inte Lehtinen fick med sig de två andra nödväskorna grämer ändå Hongell en aning.
– Han vet inte ens om det ännu, men jag hade packat med en champagneflaska i en av dem. Den hade han kunnat njuta av i räddningsflotten, eller ge åt Kirsten när han steg ombord på hennes båt.
Det är oklart när fraktfartyget Darya Gayatri och Lehtinen når Kina, och ännu oklarare är det när Lehtinen kommer hem till Finland.
– Det är ganska stränga coronarestriktioner ännu i Kina. Då Tapio dessutom inte har några id-papper med sig kan det bli problem. Vi hoppas att Tapio hinner hem till julen, men vi får se.
Att 36 fot långa Asteria, som köpts från Italien, kunde sjunka så snabbt kom som en väldig överraskning både för Lehtinen och Hongell. De två vattentäta skotten skulle se till att vatten inte kom in i båten, men så gick det ändå.
Asteria hade över 50 år på nacken men byggdes för några år sedan så gott som helt om i Österbotten.
– Alla delar skruvades löst och sattes tillbaka eller byttes ut. Den är så anpassad för långa ensamseglatser att man nästan kan säga att den inte duger till annat, säger Hongell.
Själv kommer han om cirka ett år att delta i en världsomsegling tillsammans med Lehtinen och tio andra besättningsmedlemmar.
Då är det frågan om Ocean Globe Race ombord på Lehtinens båt Galiana. Under kappseglingen får ingen ny teknik användas, förutom i nödläge.
Hur känns det att förbereda sig inför en sådan kappsegling, med den här olyckan så nära inpå?
– Det känns nog bra, vi är ivriga. Men visst kommer vi säkert sätta ännu mera vikt vid säkerheten, även om vi gjort det redan tidigare.
– För egen del kan jag också bidra mera aktivt som säkerhetsansvarig när jag är med på båten. Nu då Tapio seglade ensam kunde jag mest hålla tummarna efter avfärd, allt arbete gjordes på förhand, säger Hongell.