SAS medger: Fler flyg än normalt har ställts in

SAS Stockholmsflyg möter Finnairs flyg från Helsingfors. Foto: J-O Edberg
Åbo flygplats.
Publicerad:

Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, är medveten om att antalet inställda avgångar på rutten Åbo–Stockholm har avvikit från medeltalet under hösten och sommaren. Hon menar att flygbolaget nu jobbar på att säkerställa att flygen faktiskt avgår och att de gör det enligt utsatt tidtabell.

– Vår regularitet generellt var lägre än genomsnittet med en procent under september och vi vet att den här rutten har haft ovanligt många inställda flyg. Vanligtvis genomförs 99 procent av alla planerade flygningar.

Enligt flygspårningswebbsidan Airportia har SAS ställt in 10 avgångar på rutten sedan början av september. SAS flyger upp till fyra gånger om dagen mellan städerna.

Vad beror det här på?

– Det är väldigt svårt för mig att kommentera generellt vad det beror på eftersom det är en kombination av flera faktorer, såsom personalbrist och tekniska problem. Flygtrafiken är ett komplext system och problem på en rutt har efterverkningar på andra ställen.

"Åbolinjen är viktig för oss"

Vad gör ni för att lösa problemet?

– Vi arbetar med att säkra den servicenivå som kunderna förväntar sig av oss, bland annat genom att rekrytera mer personal. Åbolinjen är viktig för oss, vilket bevisas av att vi den 7 november kommer att sätta in en till avgång så att vi då har fem dagliga turer i stället för fyra måndagar till fredagar.

Kan ett flyg ställas in för att passagerarantalet är för lågt?

– Nej, det är aldrig en parameter.

Också på Åbo flygplats är man medveten om att SAS-flygen ställts in ovanligt ofta. Flygplatschef Juha Aaltonen säger att utvecklingen ändå går mot rätt håll.

– Ibland är det fler inställda avgångar, ibland färre. Vi har diskuterat problemen med flygbolaget och enligt min uppfattning har regulariteten på rutten blivit bättre än förr. Man ska komma ihåg att det varje gång som ett flyg ställs in finns en rimlig förklaring. Det är inte i flygbolagens intresse att sänka kundernas förtroende för dem.

LÄS OCKSÅ:

Inställda SAS-flyg till och från Åbo irriterar passagerare – "Jag drar mig för att boka flyg via Åbo flygfält efter det här"