Samma promillegräns borde gälla inom hela EU
Skärgårdshavet är både en populär tummelplats och drummelplats för båtfolket. Statistiken under de senaste åren visar inte någon ökning av roderfylleriet i vårt land, men ibland kommer olyckorna på rad.
I lördags rammade en tio meter lång motorbåt land vid Ragnholm utanför Kirjais i Nagu, och två av de fyra männen ombord skadades lindrigt. Föraren blåste 1,92 promille i alkometern.
Natten därpå körde en motorbåt upp på en strandklippa i Tövsala. En person omkom i olyckan. Föraren misstänks för roderfylleri. Samma natt i Pyhäranta körde en båtförare upp på en klippa och misstänks likaså ha varit alkoholpåverkad.
I Finland är promillegränsen för båtförare 1 promille medan gränsen för bilförare dras vid 0,5 promille. Så borde det inte vara.
Olika promillegränser till sjöss och på land sänder en beklaglig signal om att det skulle vara mindre riskfyllt att köra båt alkoholpåverkad än att köra bil.
Havet tycks ses som en trafikled med mer svängrum, färre medtrafikanter och mindre risk för djur som korsar körrutten. Avsaknaden av övervakningskameror gör framfarten ännu friare på sjön. Men krävande väderförhållanden, mörker, dålig sikt, snabbare båtar och ovana båtförare eller sådana som litar för mycket på gps:en är en stor riskfaktor, liksom en berusad förare. I en båt finns heller inga säkerhetsbälten som förhindrar dem ombord att slungas omkring i båten eller ned i vattnet vid en häftig krock.
Över hälften av alla drunkningsolyckor med dödlig utgång sker under påverkan av alkohol. Det betyder att många fritidsbåtar manövreras av personer med försämrad uppmärksamhet, reaktionsförmåga, bedömningsförmåga, koordinationsförmåga och balans.
Här är det värt att notera att också en båtförare med under 1 promilles alkoholhalt i blodet kan straffas för roderfylleri, förutsatt att föraren inte är kapabel att manövrera båten säkert. Om en berusad person överlåter ansvaret för rodret till en nykter men inkompetent person kan man likaså fällas för roderfylleri.
Det är inte nödvändigtvis hög fart som leder till de allvarligaste olyckorna på sjön. De flesta finländare har hört om den livsfarliga kombinationen av kissbrått, fylla och rank roddbåt. För roddbåtar finns förresten ingen lagstadgad promillegräns, vilket är att blunda för en uppenbar risk.
Nu är roddbåten inte ens jämställd med en cykel i och med att kommunikationsministeriet har föreslagit en promillegräns på 0,5 för cyklister och elsparkscyklister. En motsvarande promillegräns borde omfatta alla flytetyg, från ekor och kajaker till sup-brädor och vattenskotrar.
Finland har nu den högsta promillegränsen till havs jämfört med övriga Norden och hela Östersjöområdet. I andra länder ligger gränsen mellan 0 och 0,5 promille.
Lagstiftningen om roder- och rattfylleri borde harmoniseras så att samma promillegräns skulle gälla inom hela EU – på land, till havs och i luften.
I enlighet med den fria rörligheten för EU-medborgaren skulle det vara rättvist och rätlinjigt om samma trafikregler gällde överallt.
ÅU:s ledare håller sommarpaus. Under sommaren publicerar vi i stället opinionstexter av Susanna Landor. Hon har jobbat som journalist och chefredaktör under många år. Hon är bosatt i Nagu.