Så kan det gå till hos Postnord

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Leveranser och logistik. Vi utforskar planeter, skickar upp satelliter i rymden och lever i en digital värld. Då kan jag undra varför något så enkelt som ankomstsaviseringar för paket inte fungerar?

Postnord är det ena av Sveriges postombud, det andra är Bring. Båda befordrar post inom Norden och finns därmed också i Finland. Enligt min erfarenhet går paket från Sverige alltid med Postnord, möjligen beroende på att mina nätbutiksleverantörer har avtal med dem.

I god tid före jul beställde jag två artiklar som levererades med Postnord från leverantörernas lager i Sverige. I båda fallen uteblev ankomstaviseringen. Leveranserna returnerades därför fick jag veta av leverantörerna.

När jag spårade en av leveranserna framgick det att ”Mottagaren har aviserats via SMS”. Jag kontaktade då Postnord Sverige för att fråga varför leveransaviseringen inte fungerade, men blev hänvisad till Postnord Finland. Som svar på mitt mejl hänvisade man till avsändarens uppgifter som kanske saknades eller var felaktiga.

Dess värre kan jag inte längre bevisa att leverantörerna fick mitt telefonnummer. Men för att se till att Postnord har korrekt telefonnummer skapade jag ett användarkonto på deras portal. När jag registrerade telefonnumret skulle det valideras med en kod som skickades via mejl.

Efter ett par timmars väntan hade koden ännu inte dykt upp, så jag avbröt processen. Innan jag resignerade slutgiltigt frågade jag 12.1. via Postnords kontaktformulär på webben varför telefonnumret inte kan valideras.

Något svar har jag inte fått än så länge beroende på veckoslutet, men jag har inga höga förväntningar. Vad man hänvisar till den här gången ska bli intressant att höra. Om jag ens bevärdigas med ett svar.

Mona Fernelius

Publicerad: