Rosa skatt – nej tack!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
På senaste tiden har den rosa skatten varit på tapeten. Den rosa skatten innebär att produkter som marknadsförs till kvinnor har ett högre pris, trots att de har samma egenskaper som produkter för män, men skiljer sig i till exempel färg och doft.
En rakhyvel som är rosa kan kosta betydligt mer än en grå eller mörkblå. Ta för skojs skull en titt på prislapparna på barnens leksaker och jämför priserna på leksakerna som stereotypiskt riktas till flickor respektive pojkar (HBL, 23.7). Likaså kan man märka hur till och med likadana skor i mindre storlekar som riktar sig till kvinnor kostar mer än de i större storlekar som riktar sig till män. Här är det inte fråga om vad materialet kostat. Bara vid en snabb titt kan man se ett mönster.
Frågan vi då kan ställa oss är vem som bär ansvaret och vad vi kan göra åt saken? Producenten har klart en central roll eftersom den medvetet har en möjlighet att designa produkten och välja hur den ska se ut. Producenten och återförsäljaren kan i sin tur bestämma priset på produkten. Ett företag som värdesätter jämställdhet kan därför bryta mot trenden och sätta samma pris på sina produkter – oavsett om de riktar sig till kvinnor eller män.
Som konsument har också du och jag ett ansvar. Ett ansvar att inte understödja de rosa produkterna. Nästa gång du ska köpa en produkt, tänk efter, undvik den rosa skatten. Detta är ett effektivt sätt att meddela den som sätter priserna om vilken efterfrågan är. Efterfrågan styr utbud.
Man kan argumentera för att det här är en droppe i havet, men är det inte dessa små saker som inte bara påverkar individen, utan vittnar om något större – ett mönster i vårt samhälle som rent av upprätthåller ojämställdheten i vårt land.
Vi lever i ett land där kvinnor i allmänhet tjänar mindre än män, men ändå betalar ett högre pris för många produkter. Nu är det dags att sätta ner foten. Rosa skatt – nej tack!
Olivia Landén
Moa Aulanko
Svensk Ungdoms Jämställdhetsutskott