Roni Erävaara har något av ett drömjobb - han testkör båtar i sol och regn

Man i båt
Roni Erävaara har något av ett drömjobb: han testkör nya Busterbåtar. Foto: Maria Thölix
Man i båt
Roni Erävaara har något av ett drömjobb: han testkör nya Busterbåtar. Foto: Maria Thölix
Publicerad:

Roni Erävaara har rört sig till sjöss hela sitt liv och har tidigare jobbat på sjön. Med den bakgrunden är det just han som nu är inne på sin andra säsong som testare av Busterbåtar.

Så gott som varje vecka tar han en tur med någon av båtarna som ligger förtöjda vid Resoviken. Vid sidan av tillverkarens egna team och tekniker, ska Erävaara testa båtarna ”utanför boxen”.

– Det heter att min uppgift är att testa och köra sönder dem.

Hittills har han inte lyckats med det senare. Däremot kräver uppdraget minst två telefoner i året. I år har han redan tappat en i sjön.

Hav
Foto: Maria Thölix

Till hans testuppgifter hör att köra Busters prototyper. I alla tänkbara hastigheter, i alla väder. Gärna med last av olika slag.

Han går igenom båtens funktioner och bekvämlighet. Är luckorna tillräckligt fastsatta att de inte slår? Är handtagen placerade på rätt plats? Hur låter skrovet då det slår mot vågorna?

Efter varje åk har Erävaara fria händer att rapportera och har med sig en papperslunta som han efter hand fyller och anmärker på alla små detaljer.

Arbetsfältet är i princip obegränsat.

– Jag kör kors och tvärs på Skärgårdshavet.

Väntar en stughelg lastar han testbåten full och tar med sig frun och den norska skogskatten som blivit en riktig skeppskatt.

– Helst ska den sitta i famnen så att den ser havet.

Man i båt
Roni Erävaara har gärna katten med sig, men då ÅU var med var den på land. Foto: Kim Lund

Båten han just den här soliga dagen tar ut på en tur på Erstan, är en Buster Magnum, hittills medkörd cirka en halv timme. Han jämför den med en Volkswagen Golf; en pålitlig modell som utvecklats under flera decennier.

Med en motor på 225 hästkrafter skulle det kunna gå undan. Även om motorn under det här åket ännu inte når sin fulla kapacitet, är hastigheten hög.

Vinden ligger på 6–8 meter i sekunden och vågorna från Finnlines som just lämnat Åbohamnen får aluminiumbåten att gunga till.

– Båten är utrustad så att den ska vara trygg att manövrera till sjöss också för en icke så van sjöfarare.

På förarsidans lilla tv-skärm finns all tänkbar information samlad, kartor över hela Östersjön, radio, mätare som visar båtens hastighet, väderförhållanden.

Roni Erävaara testkör Bustrarna året om. En av de förtöjda båtarna har fula repor vid sidan.

– De har kommit då jag körde i is.

Huvudsakligen sysselsätter han sig i dag med att sälja solpaneler. En stor del av kundkretsen finns i skärgården.

– Ibland kan jag kombinera testkörningarna med kundbesök. På en halvtimme är jag ute i Korpo med båt.

man i båt
Foto: Maria Thölix

Som den vara båtförare han är, efterlyser han mer vett till sjöss. Det verkar vara svårt att hålla sig till sin sida av farleden och kunna gruppera, konstaterar han.

– Det finns klara trafikregler, liksom på land.

Men ännu svårare har båtfolket tydligen att minnas att tända lanternorna. Erävaara har som regel att alltid ha dem på.

– Ett enkelt sätt att visa hänsyn till andra, det handlar trots allt bara om ett knapptryck.

Själv är Erävaara båtägare – till två eller tre båtar.

– Jag har en motorseglare i mahogny som jag köpte för 20 år sedan. Den är min kelgris, men ett sådant arbetsprojekt att jag måste göra mig av med den.

Då återstår motorbåt som tar familjen till stugan och hans första båt. Optimistjollen han lärde sig segla med som femåring. Den finns fortfarande kvar på stugan i Houtskär.

Som testförare hoppas han få fortsätta länge.

– Jag gör det av kärleken till havet och båtar.