Plocka inte bara russinen ur kakan om utredningarna kring Åbo snabbspårväg

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Spårvagn i Åbo. Låt oss koncentrera oss på det som faktiskt utreds i byggplaneringen av Åbo snabbspårväg och inte sådant som inte utreds nu. ”Superbussar” utreddes i Åbo under 2018–19 och blev underkända. I Bremen i Tyskland som nämnts finns sju spårvägslinjer förutom dragspelsbussar. I Malmö i Sverige skrinlades "superbuss"-linjerna 5 och 8:s omvandling till snabbspårväg år 2017 på grund av oenighet inom Region Skåne vilket gjorde att statens bidrag uteblev. Uppsala, som år 2024 samtidigt som Vanda börjar bygga snabbspårväg, fick dock bidrag liksom Lunds snabbspårväg som öppnades år 2020, så att statens uteslutande av stöd åt snabbspårvägen i Malmö börjar se ojämlikt och orättvist ut och ett sådant här fall vill vi inte upprepa i Åbo. När man talar om lokal spårtrafik borde man också tala om lokal- och regionaltåg i helheten. I Malmö till skillnad från Åbo finns också åtta stationer för lokal- och regionaltågen Pågatågen och en museispårväg. Närliggande Lund som har 100 000 färre invånare än Åbo har snabbspårväg sedan 2020. Ålborg, Danmark, som länge planerat snabbspårväg uteslöts ur statligt understöd och fick en ”superbuss”-linje endast på grund av att Danmarks statliga understöd uteslöts och redan getts åt de tre nyaste snabbspårvägssystemen i Danmark. Således är det här också ett fall av ojämlikhet och orättvisa. Dock har Ålborg till skillnad från Åbo även lokaltåg sedan 2003 med sju stationer. Åbo strök ”superbussarna” 2019 på grund av alla osäkerhetsmoment. Åbo snabbspårväg planeras nu byggtekniskt av Turun Raitiotie Oy. Hur ska vi yngre personer någonsin kunna se en framtid i Åbo om kritiker som inte kommer med något nytt till debatten varje gång har sista ordet och bara plockar ut den fakta som är bekvämast för en själv utan att undersöka hela helheten? "Superbussarna" i Åbo underkändes 2019. Vi vill undvika ett ännu värre misstag och öde i Åbo än i Malmö och Ålborg. Åboregionens 341 000 invånare är den överlägset största regionen i Norden helt utan lokal spårtrafik. Tre Kråkkärret-bussar utan lediga sittplatser i rusningstid ersätts av en snabbspårvagn. De ger även plats åt nödvändig bilism och stombussar räcker inte.

Valentin Lindén Helsingfors och Åbo

Publicerad: