Planerna på nya Rävsundsbron går vidare
Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins är gammal och sliten och bör förnyas inom tio år. NTM-centralen har redan färdiga skisser för den nya bron, en 670 meter lång kombinerad snedkabel- och stålbalksbro som byggs öster om den nuvarande bron.
För att komma vidare med projektet måste delgeneralplanen för Kirjalaön ändras och den ändringen godkände Pargas fullmäktige enhälligt och utan diskussion i måndags.
För de boende i området kommer den nya bron i huvudsak att ha positiva konsekvenser. Bullret minskar tack vare de bullerskydd som byggs i anslutning till bron och också trafiksäkerheten förbättras tack vare nya vägarrangemang konstaterar Pargas planläggningsenhet i sin bedömning av planändringen.
Broprojektet kommer att påverka naturen och miljön, men inte så dramatiskt att några arter eller naturtyper skulle gå förlorade. De ladusvalor som häckar i brokonstruktionerna måste söka nya livsmiljöer och det måste också de häckande sävsparvarna i vassarna under bron göra.
Enligt den naturinventering som har gjorts påverkas också fiskarnas lekplatser i närheten av bron, men det har ingen större betydelse eftersom det finns gott om andra viktiga lekplatser i området, sägs det i utredningen.
NTM-centralen har skickat sin utredningsplan till Trafikverket för godkännande och projektchef Matti Kiljunen hoppas få grönt ljus i höst. Nästa steg är att söka pengar för att göra upp en vägplan som är en förutsättning för att projektet ska gå vidare. Först efter att vägplanen har lagts till påseende och godkänts av alla berörda instanser kan man söka finansiering för själva brobyggandet. Något som blir en fråga för nästa regering, säger Kiljunen.
Den nya brons budget är drygt 50 miljoner euro. 40 miljoner för själva bygget, 11 miljoner för att riva den gamla.
LÄS OCKSÅ: Nya Rävsundsbron tar form