Planerna för Rävsundsbron väntar på en underskrift – staden och Trafikledsverket förhandlar ännu om detaljer
Just nu är det i praktiken ett par underskrifter som saknas innan NTM-centralen och Trafikledsverket kan lägga fram vägplanerna för både den nya Rävsundsbron och den nya Hessundsbron i Pargas till påseende. Enligt den ursprungliga tidtabellen hade man våren som målsättning för det här delmomentet.
Men enligt projektchef Matti Kiljunen på NTM-centralen påverkar inte de pågående förhandlingarna om kostnadsfördelningen av bland annat cykelvägsdragningar och bullerskydd som ligger utanför brobudgetarna.
Vägplanen är ett centralt dokument, eftersom det är det juridiska dokument som sedan ger möjlighet att inlösa mark och fastställa ersättningar till markägarna.
– Medan vi väntar på att parterna kommer överens finns det ändå mycket annat vi kan jobba vidare med under tiden. Jag skulle inte säga att förhandlingsläget på något vis förhalar tidtabellen, säger Kiljunen.
Han påpekar att förhandlingarna handlar om väldigt små summor då man jämför med helhetsbudgeten för broprojekten.
Vindtunneltester i Danmark
Under vintern har NTM-centralen genomfört vindtunneltester i Danmark för att ta reda på hur olika vindförhållanden påverkar den planerade nya Rävsundsbron.
– Vi har testat både brons räcken samt prövat olika former på bullerskydd vid bron. En så här stor konstruktions utsätts för enorma krafter då det blåser och den här typen av tester i den här skalan kunde inte genomföras på närmare håll, säger Kiljunen.
Man har också jobbat med olika lösningar för att det inte ska samlas is som kan falla ner på bilar, cykliser och fotgängare från bärkablarna.
– En annan aspekt är brandsäkringen, där vi har simulerat olika scenarier för hurudana temperaturer brolocket och brons bärande konstruktioner ska tåla. Mardrömsscenariot är att en bränsletransport eller annan transport skulle fatta eld på bron.
Sonderingarna i sundet från flottar fortsätter också under våren som ett led i förberedelserna för bygget.
Klart innan sommaren
Pargas stads tekniska chef Jonas Nylund säger att det i förhandlingarna handlar om "flera hundra tusen euro" per bro. Det är en summa som staden ser som alltför stor, men trots det är han hoppfull att man kommer att hitta en lösning innan sommaren.
– Faktum är att vi blev litet förvånade då det under vägplanernas framskridande kom fram att också staden hade en andel i kostnaderna. S:t Karins är också inblandade på ena sidan av Rävsundsbron och vi förhandlar just nu om vilka delar som hör till städernas ansvarsområden.
Beträffande den statliga finansieringen konstaterar Nylund att indikationerna från ministeriehåll ser lovande ut.
Hängstaget byts ut natten till torsdag
Det värst medfarna hängstaget på Rävsundsbron kommer att bytas ut natten mellan onsdag och torsdag nästa vecka. Under själva bytet kommer man att införa en viktbegränsning på 18 ton på bron mellan klockan 23.00 den 5 maj och klockan 05.00 den 6 maj.