Pargasföretagets produkter har varit i de flesta munnar – fyller nu 50 år

Tuuli Meriläinen
Tre män framför tandvårdsprodukter.
LM-Dental tillverkar, förutom handinstrument för tandläkarkliniker, bland annat också tandskenor i silikon för växande patienter, samt apparatur för ultraljudsbehandlingar för att ta bort till exempel tandsten Från vänster: marknadsföringschef Dan Rosenqvist, verkställande direktör Timo Helenius, och Kimmo Puola som är chef för produktionstekniken.
Publicerad:

LM-Dental som försett tandläkare världen över med bättre handinstrument startade som en verkstad i ett småhus i Pargas. Idag är företaget en av Pargas största arbetsgivare.

Ännu på 1980-talet använde tandläkarna blänkande metallinstrument för att sköta våra tänder.

Instrumenten var tunga och svåra att greppa och märkningarna på de blänkande skaften svåra att se – och det var just det som gav tandläkarna Pekka Kangasniemi och Antti Yli-Urpo en affärsidé.

År 1973 började de förbättra handinstrumenten i en källare i Pargas. I dag verkar LM-Dental i stora och moderna utrymmen på Norrby strandväg och har närmare 120 anställda.

– Den banbrytande produktidén kom på 1980-talet då Kangasniemi och Yli-Urpo tog fram ergonomiska handinstrument som var lätta, hade tjockare handtag med en elastisk silikonyta, och som var färgkodade så att det var lätt att hitta rätt instrument, berättar marknadsföringschef Dan Rosenqvist då vi tittar närmare på produkterna i företagets showroom.

Tillverkat över 10 miljoner handinstrument

Handinstrumenten står för den största delen av omsättningen och totalt har bolaget planerat och tillverkat över 10 miljoner handinstrument i Finland, varav största delen exporteras till över 90 länder.

Företaget tillverkar även aktivatorer och aligners av silikon för barn för att styra och stöda barns tillväxt av tänder och käkar.

En av dem som arbetat länge för företaget är Kimmo Puola som anställdes 1996. Han ansvarar nu för utvecklingen av produktionsteknologi och har sett utvecklingen på verkstadsgolvet.

– Fram till millennieskiftet tillverkade vi nästan bara handinstrument. På den tiden tillverkade företaget också andra dentalprodukter som tandguld och tandpetare i trä.

Högteknologisk robotteknik

Tuuli Meriläinen
Man i blå tröja står framför robot i industrihall.
Kimmo Puola visar upp en del av de tillverkningsrobotar som möjliggör att tillverkningen av handinstrument är precis och snabb.

År 1999 köptes LM-Dental upp av Planmeca Group-koncernen och bolaget fick resurser att byta ut de mekaniskt styrda tillverkningsmaskinerna. I dag nyttjar bolaget högteknologisk robotteknik i många steg av tillverkningsprocessen.

Verkställande direktör Timo Helenius berättar att just automatiseringen är en av nycklarna till företagets framgång.

– Men det är bara de tyngsta och tråkigaste arbetsmomenten med tillräckligt höga volymer som automatiserats.

Nere i produktionshallen sitter omkring 20 personer, främst kvinnor, och slipar instrumentens spetsar för hand. Ett kritiskt arbetsskede som kräver yrkesskicklighet.

Puola berättar, att företaget under de senaste åren också automatiserat slipningen av vissa volymprodukter då de hittade lösningar för det.

Personalantalet har ökat stadigt

Trots att personalkostnaderna i Finland är höga, jämfört med många andra länder, har personalantalet stadigt ökat i relation till tillväxten i omsättningen.

– Vi är den enda nordiska handinstrumenttillverkaren. Vi är stolta över att vi lockar folk till Pargas och bidrar med arbetsplatser, säger Helenius.

Den stabila tillväxten syns också i det faktum att man fört samarbetsförhandlingar endast två gånger under bolagets historia.

– Då koronan kom föll försäljningen med 75 procent på en kort tid och vi permitterade personalen två eller tre veckor, säger Helenius om nedgången som så småningom övergick i en rekordnivå i försäljningen år 2021.

– Behovet att reparera tänderna försvann ingenstans, behovet flyttades bara framåt, säger Rosenqvist.

Helenius berättar, att utvecklingen av nya produkter sker i samarbete med tandläkare och tandhygienister.

Det nyaste tillägget i produkturvalet är ett datasystem baserad på RFID-teknologin som möjliggör spårning av bland annat dentala instrument och material, och det omfattar också ett intelligent skåp, som med hjälp av ID-taggar kan hålla koll på bland annat antalet produkter i skåpet – något som universitet i USA nu har fått upp ögonen för.

Sociala medierna viktiga i marknadsföringen

Att ha goda kontakter till alla viktiga opinionsbildare inom den dentala branschen är viktigt.

– När det gäller marknadsföringen så är de sociala medierna viktiga. Tandläkarna tror på mera på sina kolleger än på våra fina broschyrer, säger Rosenqvist.

EU:s förordningar gällande tillverkningen av medicinska instrument, dit LM-Dentals produkter räknas, har ställt nya striktare krav på dokumenteringen och produktutvecklingen.

– Därför är produktutvecklingen inte längre lika smidig som förr, och det kan vara ganska frustrerande, medger Puola.

– Men samtidigt ska de striktare reglerna och dokumenteringen i teorin också skydda de lagliga tillverkarnas ställning på marknaden mot alla piratkopior som är ett stort problem i nuläget, säger Rosenqvist hoppfullt.

LM-Dental fortsätter att växa – nu ska företaget bygga ut söderut.

Tuuli Meriläinen
Industrihall i solsken med glasfasad.
LM-Dental började som en liten verkstad i en källare i Pargas. I dag finns LM-Dentals lokaler på Norrby strandväg och snart ska företaget bygga ut ytterligare.

– Vi har redan köpt mark av staden och ska bygga till med drygt 1 700 kvadratmeter, främst för produktion men också för mera mötes- och kontorslokaler, säger Helenius om framtidsplanerna.

Reporter/Toimittaja - Pargas Kungörelser/Paraisten Kuulutukset (Skärgården/Saaristo)
Publicerad: