Pargasföretag upplever broavgifter som orättvisa – tillstånden kräver mera tid, planering och pengar än tidigare

Mikael Heinrichs
en långtradare kör på en bro
Transporter upp till 76 ton kräver egentligen inga andra specialåtgärder på Rävsundsbron än 60 meter mellan fordonskombinationerna.
Publicerad:

Broarnas bärighet i sig är inte offentlig information, men faktum är att Rävsundsbron inte har någon officiell status enligt Trafikledsverkets karta över viktbegränsade broar i landet.

Då den nu gällande fordonsförordningen trädde i kraft i oktober 2013 höjdes de största tillåtna måtten och massorna för tunga godstransportfordon från 60 ton till 76 ton – och broar som pallar för 76 tons transporter märks inte ut på den kartan.

Den enda begränsningen för långtradare på bron är minimiavståndet på 60 meter mellan fordonen.

Ny ansökan varje gång

Tyngre transporter än 76 ton kräver alla ett skilt tillstånd som ska sökas skilt för varje enskild transport. Tidigare kunde transportföretag ansöka om tillstånd för transporter över 76 ton som var i kraft för en längre tid, men sedan december 2020 då Rävsundsbron konstaterades vara i dåligt skick drogs alla dessa tillstånd in.

Kaj ”Bobbe” Adolfsson på Kuljetus ja Kaivuu Siivonen berättar att processen har blivit väldigt arbetskrävande och kostsam.

– Tidigare hade vi tillstånd som gällde ett år i taget till exempel för transporter på 80 ton, men nu är det ny ansökan varje gång och dessutom ska man ha en övervakare. Både ansökan och övervakaren kostar och behandlingstiden för tillstånden är minst två dagar, men ofta längre än så.

Snedvrider konkurrensen

Det betyder i förlängningen att Pargasföretag inte konkurrerar på samma villkor med andra på fastlandet om uppdrag som kräver tung utrustning som ska transporteras över bron.

– Förutom övervakaren så ska vi sköta om att stänga bron under överfarten, vilket kräver åtminstone två personer till, plus att transporten ska fotograferas då den åker över. Av säkerhetsskäl betyder det i praktiken tre personer till, eftersom den som stänger av trafiken inte kan sköta fotograferingen samtidigt, säger Adolfsson.

Mikael Heinrichs
en kamera på en stolpe
En anordning vid Kårlaxunderfarten cirka två kilometer innan Rävsundsbron från Pargas sett följer upp eventuell övervikt hos tungtransporter.

Bakgrund

En motion om broavgifterna lämnades in under fullmäktigemötet i Pargas den 25 april, där motionsställarna konstaterar att särskilt den tyngre industrin och husbyggare drabbas av denna orimliga kostnad och byråkratiska process med tillståndsansökningarna.

Enligt Kaj-Johan Karlsson (SFP) och de övriga undertecknarna har staden redan tidigare ingripit i ärendet, men man önskar ett ännu större engagemang från stadens sida.

Pargasföretag förlorar enligt undertecknarna offerter på andra orter på grund av den snedvridna konkurrens som broavgifterna medför.

För Hessundsbron, Sattmarksbron eller Norrströmmens bro i Nagu krävs ingen övervakare, men tillstånden ska ansökas om på samma vis som för Rävsundsbron. Om axeltrycket på fordonskombinationen går över en viss gräns betyder det i sin tur en tilläggskostnad.

– Hela den här karusellen har faktiskt gjort att man ibland måste svara kunderna att vi inte kan sköta transporter och vi vet att det här pågår i flera år framöver.

Över 55 000 euro i avgifter sedan 2021

Sedan början av 2021 har man beviljat sammanlagt 178 lov för specialtransporter över Rävsundsbron. Av dessa specialtransporter har 148 gällt transporter som är tyngre än 76 ton, berättar Petteri Pietilä, tillståndschef vid NTM-centralen i Birkaland som ansvarar för specialtransporternas tillstånd.

En övervakad överfart kostar 375 euro, ett tillstånd utan övervakning går loss på 120 euro.

Axelmassans fördelning som avgör

Heini Rautio, sakkunnig i broarnas bärighet vid Trafikledsverket, konstaterar att den högsta tillåtna vikten för specialtransporter på Rävsundsbron beror på hur fordonskombinationen ser ut och hur massan fördelar sig.

– Ju större område massan fördelar sig på, desto tyngre transporter kan tillåtas. Ett tillstånd för specialtransport krävs alltid då de yttre måtten eller massan som föreskrivs i fordonsförordningen överskrids, säger hon.

Arkiv/Rantala-yhtiöt
en enorm specialtransport på en bro
Den här enorma stålsilon transporterades till Finnsementti sommaren 2020 av Rantala-yhtiöt från Letala.

De tidigare tillstånden för bron drogs in då brons skick inte längre tillåter tyngre fordonskombinationer att åka över bron samtidigt med annan trafik utan att man riskerar att skicket försämras ytterligare. Dessutom kan man i tillstånden skilt ge direktiv om körlinje, maxhastighet och stängandet av trafiken på bron. Övervakarens roll är också att observera hur bron beter sig under överfarten.

Förra året strandade till exempel Pargas stads planerade asfalteringsarbeten på Strandvägen på att den maskin som skulle över bron inte kunde transporteras över. I stället fick man lov att invänta en mindre maskin vilket fördröjde asfalteringsarbetena med några veckor.

Är syftet med avgifterna att också minska på mängden specialtransporter som tar sig över bron?

– Nej, de baserar sig på avgiftsförordningen och är exakt de samma också för andra broar med begränsad bärighet. Det är många tungtransporter som ska över Rävsundsbron och det finns ingen alternativ rutt, så det är helt förståeligt att processen upplevs krånglig, medger Rautio.

Reporter (Pargas)
Publicerad: