Pargasbon Ilkka Hamunen blir kommunikationsminister Sanna Marins högra hand
Det finns Pargasbor, och även sådana som mer intensivt följer med politiken ur sydvästra Finlands horisont, som kan bli förvånade att höra att en av färska kommunikationsministern Sanna Marins, SDP, specialmedarbetare är Pargasbo.
Men det är precis vad Ilkka Hamunen är.
Han är född och uppvuxen i Pargas, har gått grundskolan i Pargas, pendlat till yrkesskola och studier i Åbo och först för ett år sedan lämnade han hemstaden. Då flyttade han ihop med flickvännen i Åbo.
– Ur riksdags- och Helsingforshorisont är jag från Åbotrakten oberoende, det är från Åbo jag pendlar och har pendlat till jobbet i riksdagshuset i många år. Men visst är jag Pargasbo, säger Hamunen.
Sedan 2011 har han under arbetsdagar pendlat dagligen till Helsingfors men den här försommaren förändras arbetsbilden då SDP blev regeringsparti och han valdes till en av kommunikationsminister Sanna Marins högra händer.
Pendlar varje dag -- tillsvidare, ministeriejobbet kan förändra det
Pendlar dagligen gör han fortfarande, men ministeriejobbet kan betyda att han måste ha någon form av övernattningslya i Helsingfors, funderar han.
– Det har varit hektiska veckor nu med utformandet av regeringsprogrammet och det tar ännu några veckor ännu det lugnar ner sig och vi hittar någon form av ny vardag.
Då annat har brådskat har de formella utnämningarna av specialmedarbetarna inte ännu gjorts, säger Hamunen, men till exempel på ministeriets webbsida finns Marins stab där han ingår. Veckan efter midsommar sker utnämningarna formellt.
Har suttit i nämnder i Pargas och varit suppleant i fullmäktige
Hamunen har länge varit aktiv socialdemokrat. Han har suttit två och en halv valperioder i nämnder i Pargas också och varit suppleant i fullmäktige åren 2008–2018. I miljönämnden var han perioden 2008–2012, i bildningsnämnden 2012–2016.
Åren 2016–2018 tog han bara emot suppleantplatser på grund av sitt jobb, och för ett år sedan, våren 2018 anhöll han om befrielse då han flyttade till Åbo.
Jobbat för Heli Paasio, Ilkka Kantola och Harri Wallin
Politiken blev brödfödan – han fungerade som riksdagsledamot Heli Paasios medarbetare i Egentliga Finland, jobbade 2009–2011 för henne utgående från SDP i Åbo.
– Egentligen är jag ingenjör, jag studerade vid Åbo yrkeshögskola och blev färdig 2006.
Han hann jobba något år inom sin bransch. Sedan 2009 och jobbet för Paasio har politiken dragit det längre strået. Efter riksdagsvalet 2011 har arbetsplatsen varit vid riksdagen.
– Ilkka Kantola (då riksdagsledamot) bad mig att vikariera en av hans medarbetare som blev studieledig. Sen blev jag ssistent i partiets trafikpolitiska utskott och assisterade förutom Kantola också ledamoten Harri Wallin.
Är partiets sakkunniga i trafik- och kommunikationsfrågor
– I slutet av förra valperioden fick jag titeln sakkunnig i trafik- och kommunikationsfrågor som har blivit mitt område, i den egenskapen har jag också varit partiets sakkunniga i utformandet av regeringsprogrammet.
Trafik och kommunikation är heta frågor också i Egentliga Finland.
Går det framåt nu för entimmeståget, Pargasleden med mera när det finns en expert härifrån på en central post?
– Jag är nog den sista som ska eller kan dra hemåt, i så fall skulle jag genast få det hett om öronen. Nej, vi vill driva politik långsiktigt och med sakargument.
– Vårt sätt att göra politik ska vara sådant att man inte endast jobbar för den pågående riksdagsperioden, våra beslut ska vara hållbara också länge efteråt. Parlamentarismen som genomsyrar regeringsprogrammet är viktig för SDP.
Vill driva långsiktig trafikpolitik, komma bort från korta beställningar och kontrakt
– Nu jobbar vi framförallt med att skapa grunderna för en 12-årig riksomfattande trafiksystemplanering, som ska staka ut vad och var vi ska utveckla.
– De här justeringarna som gjordes i årets tilläggsbudget nyss var nödvändiga för att föregående regering inte hade planerat in några investeringar överhuvudtaget.
I regeringsprogrammet finns också en skrivning om att skärgårdsförbindelserna även i fortsättningen vara avgiftsfria.
Hur väl känner de som jobbar i riksdagen, politiker och tjänstemän, till hur skärgården ser ut, hur trafiken fungerar?
– Ganska bra, vill jag påstå. Eftersom skärgårdskommunikationerna fick så mycket synlighet under föregående regeringsperiod på grund av förslaget (Berners, red.anm) om avgifter blev medvetenheten också större. Förslaget ledde ju ingenstans, men fler satte sig in i hur det fungerar i dag.
– Däremot tror jag att det finns många finländare i det inre Finland som inte vet hur färje- och förbindelsebåtstrafiken fungerar och att den här betraktas som en förlängning av landsvägen. Det tänkesättet är obekant om skärgården är obekant.
Regeringsprogrammet betonar också tvåspråkigheten på ett nytt sätt. Hur tvåspråkig är du?
– Jag kanske inte talar svenska just i Pargas, men klarar mig på svenska på andra håll. När jag satt i nämnder i Pargas tyckte jag inte det var något problem att andra talade svenska, jag förstod dem bra, och talade själv mitt modersmål.
Så brukar den tvåspråkiga Pargaspolitiken fungera.