Pargasbo klagade – så här kommenterar LSJH slamtömningars ruttplanering

Arkiv/Emilia Örnmark
slam
Slamservicen har genomgått stora förändringar de senaste åren. I Pargas har det väckt starka reaktioner.
Publicerad:

Slamservicen har genomgått stora förändringar de senaste åren. Följderna av förändringarna har väckt starka reaktioner i Pargas.

Förändringarna skulle bland annat minska på trafiken med tankbilar i skärgården genom att slamtömningar ruttplaneras så att man kan tömma flera brunnar samtidigt på en resa.

Men enligt Pargasbon Greger Lind verkar detta inte vara fallet i praktiken.

Konkurrensutsatta slamtransporter

Greger Linds plasttank med en 10 meter lång markinfiltreringsbädd tömdes i måndags för en vecka sedan.

– Chauffören från Lassila & Tikanoja berättade att tanken var den enda som töms nu. Och inte hade chauffören någonting att tömma i grannbyarna heller, säger Lind.

Lind undrar om ruttplanerandet faktiskt fungerar i praktiken.

I stam-Pargas sköts slamtömningen av Lassila & Tikanoja.

Det är det kommunägda bolaget Sydvästra Finlands avfallsservice (LSJH) som upphandlat slamtömning efter att avfallsmyndigheten beslutat att slamtransporterna ska konkurrensutsättas kommunalt.

Innan det nya systemet infördes har en privat entreprenör tömt Linds tank i juli varje år.

– Jag framställde önskemål till LSJH om fortsatt tömning i juli. Den 5 oktober fick jag brev om att tanken i fortsättningen ska tömmas vecka 26. Det är okej för oss och jag föreställde mig att det sker samtidigt i hela byn i Lilltervo i Pargas.

Enligt LSJH ruttplaneras alla tömningar av slambrunnar. Transporterna optimeras i samband med ruttplaneringen.

Arkiv/Anja Kuusisto
Cati Huhta är servicechef vid Sydvästra Finlands avfallsservice LSJH.

– Det nya systemet har varit i bruk i stam-Pargas i snart ett år. Många Pargasbor har skickat önskemål om att flytta på tidpunkten för tömning vilket nu i början orsakar ändringar i den redan uppgjorda ruttplaneringen, säger LSJH:s servicechef Cati Huhta.

Huhta säger att det vid införandet av nya slamentreprenader är vanligt att det första året går ut på att hitta de mest optimala rutterna där också invånarnas önskemål beaktas.

Efter att den första tömningsrundan av alla brunnar är gjorda är det lättare att planera tömningarna.

– Naturligtvis arbetar våra logistiker för möjligast vettiga och optimerade körrutter men för oss är det också viktigt att lyssna på kundens behov, säger Huhta.