Pargas småbarnspedagogik och utbildning
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Jeanette Lindroos från lärarföreningen ställer öppna frågor till kommunalvalskandidater om hur de förhåller sig till utvecklingen av både småbarnspedagogiken och övrig utbildning i Pargas. Vi SFP-kandidater, som har erfarenhet av utbildning på olika stadier, har diskuterat frågorna som Lindroos ställer.
Vi vill fortsättningsvis jobba för att hela bildningen i Pargas, från småbarnspedagogiken till andra stadiet, har behöriga lärare och ett målinriktat, professionellt ledarskap. Våra barn och unga ska få en bragrund för att skapa möjligheter till att studera vidare och möta de utmaningar som vi idag har i vårt samhälle både vad gäller hållbar utveckling och livslångt lärande.
Då beslutsfattare själva jobbar inom bildningen erhålls direkta synergier med det politiska beslutsfattandet och den verklighet som pågår varje dag i skolor och daghem. Vi i SFP vill dessutom arbeta för att kommunikationen mellan beslutsfattare och personalen inom bildningen ska vara lättillgänglig och öppna diskussioner ska kunna föras mellan alla aktörer. Vi vill främja ett tillitsfullt diskussionsklimat mellan alla aktörer som är involverade inom bildningen – föräldrar, lärare, skolassistenter, hälsovårdare, kuratorer, psykologer. Även kökspersonal och skoltaxichaufförer ska kunna bidra med sitt. Ett gammalt talesätt ”det behövs en hel by för att fostra ett barn” är det mål vi vill arbeta för så att våra barn ska kunna vara stolta för att ha sina rötter i Pargas men också givits möjligheter till att utveckla bärande vingar ut i livet.
Även hos oss finns en genuin oro över det tilltagande illamåendet hos barn och unga. Därför behövs det under de kommande åren en satsning på stödfunktioner såsom skolpsykologer, skolhandledare och kuratorer för att kunna ingripa i ett så tidigt skede som möjligt då hjälp för att få skolvardagen att fungera behövs. Tillräckligt tidiga insatser främjar inte bara den ungas liv utan sparar också i förlängningen samhällets resurser.