Paraisten lukio vann Get the Deal med Kimitoöns kommun som uppdragsgivare
Visst kan kommuner samarbeta. Också över språkgränserna. Det bevisade finskspråkiga Paraisten lukio och Kimitoöns kommun då lukios lag bestående av Monica Vuolle, Jaakko Meyn, Jussi Lankinen och Maira Santalahti tog sig an Kimitoöns utvecklingschef Gilla Granbergs case med utvecklandet av September Open-evenemanget i riktning mot Gotlands Almedalsvecka.
Det handlade om entreprenörskapstävlingen Get the Deal för andra stadiets studerande som arrangerades under veckoslutet i Pargas.
Proffsig presentation
Teamet hade utarbetat ett koncept där man kombinerade det redan existerande evenemanget med en politisk arena utan att glömma glimten i ögat.
Politikertenten som skämtsamt döptes till "Dalsbruksdippet" – ett kallt bad och snabba, raka svar – var en av höjdpunkterna i den proffsiga presentationen.
Här kan du se hela finalen som videostream på tävlingens Facebooksida:
Nivån höjs år för år
Arrangörerna Sara Enroth-Nyman från Pargas svenska gymnasium samt projektledare Oliwer Bäcklund var båda mer än nöjda med samtliga deltagande lags insatser.
– Alla team hade verkligt bra presentationer och det är roligt att märka att nivån på bidragen höjs hela tiden. Flera av uppdragsgivarna sade att de garanterat kommer att använda sig av det som ungdomarna åstadkommit, säger Bäcklund.
För Paraisten lukio är segern dessutom den andra i följd, eftersom skolan vann också fjolårets upplaga i Åbo. Jaakko Meyn i vinnarlaget var dessutom med då en internationell version av företagsamhetstävlingen ordnades i Stockholm i april med deltagare från RIBS-projektområdena i Finland, Sverige och Estland.
Mångsidiga kriterier
Juryns bedömningskriterier omfattade själva genomförandet, innehållet, kreativiteten, verklighetsförankringen, engagemanget, lösningen, kännedomen, intresset och självklart presentationen.
Årets Get the Deal-jury bestod av
Gilla Granberg, utvecklingschef i Kimitoöns kommun
John Kronberg, Silo.AI
Tom Hildén, Matglad
Filip Lundsten, Meaningless Productions
– I år hade lagen möjlighet att köra ett genrep innan själva finalen och kunde då finslipa sin presentation och göra sista minuten-ändringar samt till exempel fundera på hur de ska stå på scenen under presentationen och att tiden, tio minuter per presentation, räcker till. Det visade sig vara riktigt nyttigt, berättar Enroth-Nyman.
– Det var oerhört roligt att se med vilken iver ungdomarna tog sig an sina uppdrag och gjorde allt de kunde för att få fram det vinnande bidraget, säger hon.
Det var bara två kvinnliga deltagare i år, båda i det vinnande laget från lukio. Hur kom det sig?
– Lagen plockades in enligt principen "först till kvarn", så det var helt och hållet slumpen som avgjorde den biten. Men vi hade i och för sig en annan könskvotering till exempel då det gällde coacherna för att visa att företagande och entreprenörskap inte alls är något enbart för killar, säger Oliwer Bäcklund.
Vinnarlaget premierades med ett penningpris på 1 000 euro. Tävlingen kommer med all sannolikhet att återgå till sitt roterande koncept så att den ordnas växelvis i Pargas, Åbo och Kimitoön framöver.