Par-Kino får rivas, och plan för nytt affärskvarter i Pargas går vidare

Här ligger området., Intill, eller norr om,. Skärgårdsvägen i Pargas planeras det nya affärskvarteret som även kan få en ny avfart från Skärgårdsvägen.
Publicerad:

Planförslaget för Vapparvägens affärskvarter i Pargas har varit till påseende och av alla utlåtanden som kom in är det endast ett som är direkt negativt. Anmärkningen är skriven av en invånare som bor i ett av de tre egnahemshus som ligger på planeområdet.

– Det är det enda hus som staden inte äger och ägaren skriver att planen omöjliggör ett fortsatt boende i huset, och att han därför motsätter sig planen, konstaterar planläggningschef Heidi Saaristo-Levin.

De två övriga hus som ligger strax intill Skärgårdsvägen, mellan Skärgårdsvägen och S-market, är dels ett hus där staden redan kommit överens om ett köp, dels ett övergivet hus som används som träningslokal för unga musiker.

– Vi har i flera repriser erbjudit oss att köpa anmärkarens hus också, och erbjudit att invånaren får bo kvar hyresfritt  tills bygandet på riktigt börjar, men förhandlingarna har hittills strandat, säger Saaristo-Levin.

En rågranne till området har också skrivit ett utlåtande där insynsskydd önskas. Övriga utlåtanden kommer från myndigheter.

När Saaristo-Levin intervjuas har hon ännu bara ögnat igenom utlåtandena. Det är en diger lunta material, med kommentarer från Närings-, trafik- och miljöcentralen, Landskapsmuseet, Egentliga Finlands förbund, Tukes med flera. Deras åsikter ska gås igenom och planen justeras.

Efter det blir möjligt att presentera den för fullmäktige, något Saaristo-Levin siktar på att ska ske på vårvintern.

– Det är väldigt positivt att alla myndigheter verkar ge grönt ljus för planen. Landskapsmuseet har inget att invända, och det ska i klartext tolkas som att Par-Kino-huset får rivas. Museet konstaterar att huset är i så dåligt skick att ett skydd i praktiken skulle innebära att bygga om merparten.

– Att NTM-centralen också är positiv till en ny avfart från Skärgårdsvägen är ingen självklarhet, de skriver här att de förstås ska vara delaktiga i trafikplaneringen, men att en avfart mot affärskvarteret är möjlig.

– Det är en stor och viktig sak. Vi kan alltså få en avfart till kvarteret för trafik som kommer från Åbohållet.

Via den nya avfarten blir det inte möjligt att köra mot Åbo, så trafiken från Bläsnäs, och från kvarteret, i riktning mot skärgården är också i fortsättningen tänkt att gå via rondellen.

NTM-centralen visar i sitt utlåtande att de har insikter om Pargasplaneringsfrågor och -debatten då det också sägs att ett nytt affärskvarter vid Vapparvägen innebär en affärskoncentration till Skärgårdsvägen som kan ha negativa effekter för detaljhandeln i stadskärnan.

Men NTM-centralen balanserar sitt utlåtande med att också säga att ett nytt livligt affärskvarter vid Skärgårdsvägen har en vitaliserande effekt på kommersen i hela staden och betjänar alla.

Sammantaget är utlåtandena positiva, med ett enda undantag, så hur går ni vidare för att undvika besvär?

– Vi ligger mycket långt ifrån varandra i uppfattningen om värdet på fastigheten. Vi hoppas ändå att kunna förhandla. En besvärsprocess är just sådant som avskräcker aktörer och investerare.

Kan staden tvångsinlösa en tomt på området, sådant sker ju ibland vid större vägdragningar?

– Det är något vi helst undviker, men när det kan motiveras med att samhällsutvecklingen det kräver kan det vara möjligt. Vi vill gå förhandlingsvägen. Sedan när vi har en av fullmäktige godkänd plan får vi resonera vidare.