Otydlig rondell i Åbo skapar oro – "Flera nära ögat-situationer"

Robin Sjöstrand
En bild av den krångliga rondellen.
Den som kommer in i rondellen från Åbohållet blir lätt förvirrad och här ses bland annat fyra märken för väjningsplikt på ett litet område i synfältet – det blir svårt att avgöra vilket som gäller var.
Publicerad:

Åbo ringväg håller på att förbättras. I ett projekt som pågår mellan 2019 och 2023 kommer delar av ringvägen att förbättras och göras fyrfilig, och dessutom kommer flerplans korsningen ner till Riksväg 10, alltså Tavast riksväg, att förbättras.

I samma veva förbättras också en del av den anslutande infrastrukturen och på Tavast riksväg pågår just nu ett omfattande vägarbete där Kaarinantie möter riksvägen.

Littoisbon Raimo Erkkilä är en av de S:t Karinsbor som använder sig av korsningen flera gånger i veckan och han har märkt att den otydliga skyltningen leder till en hel del farosituationer.

Den tillfälliga lösningen på platsen är en tvåfilig rondell, en så kallad turborondell.

Eftersom Tavast riksvägs körfiler på långt håll ser nästan oförändrade ut så är det många bilförare som inte märker att de närmar sig en rondell med väjningsplikt och håller därför alldeles för hög situationshastighet.

– Lösningen med rondell är bra, men just nu är den potentiellt livsfarlig. Jag har sett flera nära ögat-situationer och två gånger varit nära att frontalkrocka med någon som valt fel fil, säger Erkkilä, som är pensionerad kommissarie.

Svårt att se var rondellen börjar

Fallgroparna i korsningen är många. Kommer man från Åbohållet ser man visserligen skyltningen om en rondell riktigt tydligt, men det är mycket svårt att se exakt var rondellen börjar. Det är lätt att missa en mötande bil som svänger rakt framför en i rondellen om man är ouppmärksam.

Kommer man från Littois längs Kaarinantie så delar det körfält man följer upp sig i två, där det ena går till höger utan att köra in i rondellen och det andra går till vänster in i rondellen.

Ett påbudsmärke som visar fältets delning till höger och vänster om märket finns på plats, men också här är situationen otydlig. Utöver det möter man dessutom trafiken som svänger från riksvägen mot Littois här, och det är där som Erkkilä har stött på farosituationerna.

Robin Sjöstrand
Den här synen möter bilisterna som kommer från Kaarinantie. Körfilen till vänster är för mötande trafik, men där har alltså många kört fel. Körfilen till höger delar upp sig i två. Foto: Robin Sjöstrand

– När jag vänder från rondellen mot Littois har jag två gånger varit nära att frontalkrocka med någon. De har tagit fel fil och kört mot trafiken i rondellen.

Det är för att varna andra som Erkkilä tar kontakt med ÅU.

– Korsningen är förvirrande, men mycket kan underlättas om man sänker hastigheten. De som kommer från Lundo blåser oftast förbi rondellen i 60-70 kilometer i timmen. Då vill man inte riktigt chansa och åka ut i rondellen fast man har rätten på sin sida, säger han.

Enligt honom är det ett problem att folk inte läser de trafikmärken som finns på platsen.

Privat
Porträttbild på Erkkilä.
Littoisbon Raimo Erkkilä är orolig för att den tillfälliga rondellen kommer att leda till olyckor. Foto: Privat

Dessutom hade bilisterna gärna fått använda blinkers när de kör ut ur rondellen för att undvika missförstånd.

– Om det är en obekant skyltning så lönar det sig att ta det långsamt. Och i den här korsningen kan skyltarna ändras en gång i veckan, så det är inte lönt att tro att man lärt sig korsningen heller, säger han.

"Breddning omöjligt på platsen"

Orsaken till den lite svårtydda lösningen på platsen är att rondellens diameter är relativt liten, berättar Juha Sillanpää på Trafikledsverket. Det innebär att rondellen är svårare att upptäcka.

– Vi hade tyvärr inget spelrum med breddning av vägen eftersom den går längs med Aura å och det hade funnits risk för ras, säger han.

På motsatta sidan av vägen finns bebyggelse som effektivt förhindrar att vägen ens tillfälligt breddas åt det hållet.

Sillanpää är projektchef för förbättringen av Åbo ringväg och säger att turborondellen valdes på grund av att det är lättast att genomföra den lösningen.

Robin Sjöstrand
Skyltningen är nog så tydlig när man kommer till rondellen och här är det hög tid att sänka hastigheten. Foto: Robin Sjöstrand

– Vi valde rondellösningen helt enkelt för att det är smidigast. Tillfälliga trafikljus, som är den andra lösningen, är både arbetsdrygt och dyrt.

Innan rondellösningen godkändes genomförde Trafikledsverket både en auditering med experter och en simulering med den trafikmängd som daligen rör sig på platsen.

– När de båda fick grönt ljus så valde vi den här lösningen.

Skyltningen på platsen följer normala skyltningsregler för rondeller.

– Det enda som skiljer är att skyltarna är gula, för att visa att det handlar om en tillfällig trafiklösning, säger Sillanpää.

Lättrafikleden får tunnel och korsningen fler körfält

Att rondellen är tillfällig innebär att när vägasvnittet är klart i höst, så tas både turborondellen vid Kaarinantie och turborondellen lite längre bort, där Littoistentie mynnar ut vid Tavast riksväg, bort och trafikljusen återvänder.

Men då har det skett förbättringar i korsningarna.

– Den lättrafikled som går längs med Tavast riksväg kommer inte längre att gå över Kaarinantie, utan under den. Dessutom kommer det att bli fler filer när man ska svänga i korsningen. När man kommer från Lundo blir det två svängfiler mot S:t Karins och när man kommer från S:t Karins blir det två svängfiler mot Åbo, säger Sillanpää.