Öppet brev till Finferries – "Jag är ledsen och besviken över att mitt livslånga förtroende för färjetrafiken har raserats på en ynka vecka"

blå debattvinjett nere till vänster i bilden, gul landsvägsfärja bakom
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skärgårdstrafik. Att leva, bo och arbeta i skärgården förutsätter färjeförbindelser som är smidiga och trygga. På senare tid har Finferries tacknämligt satsat på färjor som är miljövänliga med större kapacitet, men uppenbarligen på bekostnad av tillförlitlighet och försämrade tidtabeller.

Under den senaste veckan har jag upptäckt att tidtabellerna förändrats så att tidigare fungerande synkroniseringar mellan färjepassen inte längre fungerar.

Det för mig mest irriterande exemplet är att avgången från Nagu till Korpo på veckosluten, som tidigare avgått kl. 8.00 numera är senarelagd till kl. 8.05, vilket omöjliggör en laglig och trygg körning över Korpo till avgången kl. 8.15 från Galtby till Houtskär.

Dessutom har denna avgång blivit en beställningstur.

Den tidigare avgången går kl. 7.40 vilket betyder att man får sitta cirka 20 minuter och vänta på färjan i Galtby, och så roligt är det inte att sitta i färjestranden att man på väg till jobbet vill göra det i onödan.

En morgon upptäckte jag även att bränsletransporterna endast är tillåtna på tre avgångar på färjan mellan Nagu och Korpo under veckodagarna.

När jag tog 7.20-färjan från Nagu till Korpo, för att ta 7.35-färjan till Houtskär, fick bränsletransporten som väntade vid färjefästet inte följa med.

Om chauffören var på väg till Houtskär förstörde den här förändringen hela hans dagsplan, eftersom han tidigast kunde ta 10.00-färjan till Houtskär.

Det här kan i förlängningen betyda att företag vägrar transportera bränsle till skärgården på grund av de hopplösa tidtabellerna.

Skärgården behöver först och främst pålitliga färjeförbindelser med möjligast täta turer, som är synkroniserade så att man smidigt kan ta sig mellan öarna, utan att frestas till för hög hastighet och körning som äventyrar allas säkerhet för att undvika onödiga väntetider.

Jag är ledsen och besviken över att mitt livslånga förtroende för färjetrafiken har raserats på en ynka vecka.

Jag hade trott att förnyelsen av tonnaget skulle medföra förbättringar, men som det ser ut nu, är det inte fallet. Jag, mina kolleger och många andra är i vårt arbete och våra liv beroende av att förbindelserna fungerar och är att lita på alla dagar i veckan, året runt.

Finferries – gör om, gör rätt!

Personalen i Väståbolands församling genom Janette Lagerroos kaplan i Houtskär

Publicerad: