"Om sprängningen i Galtarby stoppas löser sig också de andra problemen"

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Kimitoön. Destia vill inte ändra sina planer på att köra tunga lastbilstransporter med grus från Galtarby genom centrum av Dalsbruk och förbi Västanfjärds skola. Alternativa vägar håller inte för tyngden.

Destia är ett finskt dotterbolag till Colas Group som till 80 procent arbetar med just vägbyggen i flera världsdelar. De har valt vår lilla ö med god berggrund att spränga sönder till grus för sina projekt.

Det är ett ingrepp som vida överstiger följderna av skogsavverkning, utdikning och utarmande jordbruksmetoder. Har de sprängt sönder urberget, själva basen för miljön, så är det borta. Det kan vi aldrig återställa.

Och för vilket ändamål? Om jag har förstått saken rätt så kommer det mesta av gruset att gå på export. Trots att diskussionen i Finland betonar att vi borde satsa på förädlad produktion i stället för att skicka bort våra råvaror.

Ett multinationellt bolag har också alla möjligheter att ”skatteplanera” om de vill. De brukar kunna använda lagarna i olika länder genom att flytta vinster och betala så lite skatt som möjligt i det land vars samhälls- och naturresurser det utnyttjar.

Det är likaså en beprövad taktik att diskutera sekundära problem för att avleda uppmärksamheten från de grundläggande. I det här fallet hade jag väntat mig att Destia skulle gå med på att ändra transportrutterna och för att sedan säga att de har lyssnat och följt invånarnas önskan.

Men inte ens det verkar de gå med på. Senast nu är det läge att ifrågasätta hela projektet. Om sprängningen stoppas löser sig också alla de andra problemen.

Vivi-Ann Rehnström

Västanfjärd

Publicerad: