"Om man går mitt på gatan är det stor risk att man blir överkörd" – så här ska Åbo stad få ordning på Köpmansgatan igen

Jyrki Hännikäinen på Kamera-boden har bra koll på trafiken på gårdsgatan. "Om man som fotgängare går mitt på gatan är det stor risk att man blir överkörd".
Publicerad:

Det är måndag förmiddag och affärerna längs gårdsgatan på Köpmansgatan har nyss öppnat sina dörrar. Några bilar står parkerade längs gatan trots att det är förbjudet.

Det är snart ett år sedan gatuavsnittet öppnade för trafik igen, men trots det är det fortfarande många som inte känner till trafikreglerna för en gårdsgata.

Parkering utan särskilt tillstånd är förbjuden och bilar ska alltid ge plats för fotgängare. Bilarna ska också alltid ge företräde åt cyklister.

Kim Lund
en gata med parkerade bilar
Bilarna till höger är felparkerade.

Att det dagligen bryts mot trafikreglerna intygar Jyrki Hännikäinen i Kamera-Boden därifrån han har bra uppsikt över gatan.

– Bilisterna förstår inte att det är en gårdsgata utan kör som om det är en vanlig gata. Om man som fotgängare går mitt på gatan är det stor risk att man blir överkörd. Dessutom kör bilarna ofta för fort.

Kim Lund
en man på en gata
Jyrki Hännikäinen.

På Åbo stad är det ingen nyhet att trafikarrangemangen på gårdsgatan inte fungerar. Därför har man nu vidtagit en rad åtgärder som ska förbättra säkerheten och få slut på den olagliga parkeringen, säger trafikplaneringsingenjör Maija Norava.

– Genomfart blir förbjuden, lastnings och lossningsplatserna förstoras och det kommer flera parkeringsplatser för taxibilar och cyklar. Dessutom har det installerats en kamera i hörnet av Eriksgatan och Köpmansgatan som håller koll på felparkerade bilar.

Kim Lund
en bil kör på en gårdsgata
Snart blir det genomfartsförbud på gårdsgatan mellan Eriksgatan och Slottsgatan.

Kamera i bruk i en månad

Kameran har varit i bruk i ungefär en månad. Genom den kan Åbo stads ledande parkeringsövervakare Jussi Heinonen se felparkerade bilar, bilar som utan orsak stannar på en lastnings- och lossningsplats eller om bilar står längre än de 15 minuter som det är tillåtet att stanna utanför Hamburger Börs för att plocka upp eller lämna av hotellgäster.

– Vi får inte bötfälla bilisterna på distans, men om jag ser felparkerade bilar ringer jag parkeringsövervakarna och skickar dem till gårdsgatan.

– Tillsvidare följer vi endast sporadiskt med kameran, men på sikt är det meningen att den automatiskt mäter tiden. Om den överskrids skickar den en signal till parkeringsövervakarnas telefon.

Vad har ni för erfarenhet av kameraövervakningen?

– Tillsvidare har de varit positiva. Vi har fått statistik och data över felparkerade bilar och vi har kunnat följa med om bilisterna stannar på lastnings- och lossningsplatserna för att till exempel gå på kaffe. Hittills har vi skrivit ut omkring 10 parkeringsböter tack vare den.

Kim Lund
ett trafikljus
Kameran är placerad överst på trafikljuset i hörnet av Eriksgatan och Köpmansgatan.

En likadan kamera finns i hörnet av Universitetsgatan och Humlegårdsgatan.

Lokala medier, bland dem ÅU, har skrivit flera artiklar om trafikkaoset och vilka regler som gäller på gårdsgatan.

Skriverierna tycks ha gett resultat och folk verkar känna till reglerna bättre än tidigare. I dag är antalet felparkerade bilar betydligt färre än då gårdsgatan öppnade, säger Jussi Heinonen. De största syndarna är matbuden.

– Man kan tycka att det inte är ett så stort problem, men enligt vägtrafiklagen är avhämtning av mat är inte sådan aktivitet som berättigar att stanna på lastnings- och lossningsplats.

Det viktigaste är ändå att det blir tryggare för fotgängarna att promenera här.

Jyrki Hännikäinen i Kamera-Boden välkomnar alla åtgärder som minskar risken för olyckor. Han har också ett förslag på vad staden kunde göra för att tydliggöra att det är en gårdsgata.

– Man kunde plantera träd på gatan så att bilisterna skulle förstå att det inte är en vanlig gata. Det viktigaste är ändå att det blir tryggare för fotgängarna att promenera här, det är det inte i dag.

De nya trafikarrangemangen beräknas tas i bruk om ett par veckor.

Gårdsgatans regler

En gårdsgata är avsedd för gång- och fordonstrafik, till skillnad från en gågata som är avsedd för gång- och cykeltrafik.
Gående får använda samtliga delar av en gårdsgata. De får dock inte i onödan hindra fordonstrafiken.
Ett fordon ska lämna gående fri passage. Hastigheten ska anpassas till gångtrafiken och får inte vara högre än 20 kilometer i timmen.
Parkering är tillåten endast på markerade parkeringsplatser. Cyklar och mopeder samt fordon som är försedda med parkeringstillstånd för rörelsehindrade eller för hemvården får parkeras också på andra ställen, om detta inte medför avsevärd olägenhet.
Den som kör bort från en gårdsgata ska väja för all annan trafik, exempelvis högerregeln gäller inte.

Reporter (Åbo)
Publicerad: