Om kapaciteten i ringvägstrafiken -- motsvarar inte de krav och önskemål som en välutvecklad skärgårdsturism borde kunna möta
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Situationen gällande ringvägen är problematisk eftersom färjkapaciteten inte är tillräcklig under högsäsong.
Denna exceptionella sommar leder tyvärr till avbokningar då kunderna i media läser om flaskhalsar, köer och kaos. Jag befarar att det aktuella läget kommer att påverka researrangörernas vilja att ordna gruppresor längs rutten, vilket i sin tur påverkar de företag som erbjuder sina tjänster.
Researrangörerna, bussbolagen och guiderna gör sitt bästa för att marknadsföra skärgården. Tack till NTM-centralen för beslutet att förlänga säsongen med tre veckoslut i september och för rederiernas, stadens och företagens servicevilja. Ännu brister det dock på vissa ställen i finishen på den service som erbjuds. Produkter och bokningssystem borde struktureras och finslipas så att en jämnare och högre kvalitet skulle uppnås.
Det har redan en längre tid talats om en större förbindelsebåt mellan Houtskär och Iniö. Guiderna har med tanke på de många bussgrupper som vi guidar önskat förlängd trafikeringstid och en större båt/färja. Beslut och besked borde komma i god tid så att researrangörerna kan planera och sälja resorna till skärgården och kan lita på att förbindelserna fungerar. Arbetet görs under vinterhalvåret men det finns större och mindre grupper som även med kortare varsel bestämmer sig för att besöka vår del av landet.
Antalet tvådagarsresor och övernattningar för grupper har ökat. De lämnar pengar efter sig även under endagsturer i form av morgonkaffe, lunch, eftermiddagskaffe, eventuell middag, inträden, inköp av souvenirer, limpor, grönsaker, rökt fisk m.m. Överhuvudtaget har grupperna blivit större, normalt består en grupp i buss av 40-50 resenärer.
De flesta bussgrupperna använder sig av utbildade och kunniga skärgårdsguider. Vissa dagar är flera guider på väg.
Bussarna ska på Antonia och Östern reservera plats i förväg eftersom grupperna följer ett spikat reseprogram, har bokat måltider och logi och bör komma fram i tid. En buss inklusive passagerare kostar 150 euro på Antonia och de bör få valuta för pengarna och rymmas med. Mellan Houtskär och Iniö behövs en större effektiv färja, gärna med WC men inte nödvändigtvis med café. Antonia kunde hellre sättas in på en annan linje eller vara en reservfärja.
Jag har nyligen varit med om två femföre-avbokningar för två 30-personers grupper som berodde på att man inte fått plats med bussen på Antonia på önskad dag. Lyckligtvis har jag fått dem att inte helt avboka resan genom att föreslå en annan tidpunkt eller genom att ändra rutten så att man inte åker ringvägen utan besöker t.ex. Pargas-Nagu-Korpo och åker på kvällen tillbaka i motsatt riktning.
Det uppkommer ett glapp mellan det som marknadsförs och det som i själva verket kan genomföras. Vi står inför en paradoxal situation då produktifieringen och marknadsföringen av ringvägarna lett till goda resultat och strida turistströmmar, men där kapaciteten, kvaliteten och säkerheten inte räcker till.
De smala vägarna, köerna och den oändamålsenliga Antonia motsvarar inte de krav och önskemål som en välutvecklad skärgårdsturism borde kunna möta på kort och lång sikt.
Magnus Sundman guide och guideutbildare