Om ett år fyller ÅU 200 år – landets äldsta dagstidning inleder jubileumsfirandet i dag

Carina Holm
man och två kvinnor vid en gul stor stående skylt med bokstäverna ÅU i svart
Jubileumsdags! Veronica Aspelin-Forsell från Å Communications koordinerar jubileumsfirandet tillsammans med ÅU Medias marknadsföringschef Anne-Maarit Itänen och ÅU:s chefredaktör Tom Simola.
Publicerad:

Om precis ett år, den 3 januari 2024, är det 200 år sedan Åbo Underrättelser utkom för första gången.

Att landets äldsta dagstidning fyller 200 år ska firas storslaget, under hela året, med början i dag.

I dag har nämligen det första avsnittet i en ny filmserie, en levande historik, som gör nedslag i Åbo Underrättelsers historia premiär på åu.fi.

Seriens berättare är skådespelaren Riko Eklundh som får hjälp av olika experter.

De olika avsnitten handlar bland annat om språkstrider, speciellt minnesvärda nyheter, ÅU:s läsare och tidningen som annonsorgan.

Filmerna görs av Å Communications, som är ett dotterbolag till ÅU Media.

https://www.youtube.com/watch?v=AvtyjGcvo3Q

Ny poddserie sänds på fredagar från mitten av februari

ÅU:s 200-årsjubileum uppmärksammas också genom en ny poddserie, som sänds varje fredag från och med den 17 februari.

– Poddavsnitten spelas in i en studio i Åbo, med ÅU:s chefredaktör Tom Simola och Å Communications vd Sanna-Maria Sarelius som värdar för aktuella gäster, säger Veronica Aspelin-Forsell, producent för ÅU:s jubileumsår vid Å Communications.

Gästerna kommer från både Egentliga Finland och västra Nyland, som är ÅU:s nyaste geografiska satsningsområde.

Avsnitten blir ungefär tjugo minuter långa och sänds på fredagsmorgnarna.

– Det går att antingen bara lyssna på podden eller så kan man också titta på den. Alla avsnitt kommer att textas från svenska till finska och då gästerna talar finska textas det till svenska, säger Aspelin-Forsell.

Carina Holm
man och två kvinnor vid en gul stor stående skylt med bokstäverna ÅU i svart
ÅU:s chefredaktör Tom Simola,. producenten Veronica Aspelin-Forsell från Å Communications och ÅU Medias marknadsförings- och försäljningschef Anne-Maarit Itänen håller i trådarna för det stora jubileumsfirandet.

Ny historik är under arbete

Åbo Underrättelser 200 år får också en ny historik.

Den skrivs av författaren och historikern Christoffer Holm , som har skrivit flera historiker om lokala och nationella företag och kulturinstitutioner samt manus för dokumentären "Harparskoglinjen – Västfronten mot Sovjet" och teaterpjäsen "Mauno Koivisto – Täkters President".

Arkiv/Emma Strömberg
Man på gata mellan två gamla stenhus
Christoffer Holm, författare och forskare i historia, skriver ÅU:s nya historik 200-årsjubileet till ära.

"200 år är en unik milstolpe"

ÅU:s chefredaktör Tom Simola säger att jubileet är värt att fira stort. Tvåhundra år är en unik milstolpe.

– Åbo Underrättelser är viktigt för Åboland och den finlandssvenska samhörighetskänslan i regionen. Jag ser ÅU som kittet som håller ihop tvåspråkigheten kring Åbo.

Han säger att landskapet på sikt skulle bli mycket fattigare utan Åbo Underrättelser.

– Det är på många sätt osannolikt att ÅU har klarat sig så här länge, med sitt lilla svenskspråkiga underlag. Egentligen har varje år i tvåhundra års tid varit en kamp för tidningens överlevnad, från Åbo brand, som bröt ut bara några år efter att tidningen hade grundats.

Genom världskrig och farsoter

Åbo Underrättelser har klarat sig genom världskrig och farsoter, även om det ofta har varit kämpigt ekonomiskt sett.

– Nu står vi inför nya utmaningar när nyheterna har flyttat in i mobilen. Men vi vill fortsättningsvis vara den samlande plattformen i den åboländska debatten, med spridning också i västra Nyland. Vi har blicken mot framtiden, säger Tom Simola.

Ökad synlighet

Anne-Maarit Itänen, försäljnings- och marknadsföringschef vid ÅU Media, säger att Åbo Underrättelser med sina tvåhundra år på nacken är ett modernt mediebolag.

– Vi erbjuder digitala annonsmöjligheter och läsarna kan läsa ÅU på flera olika sätt.

ÅU-appen och åu.fi, som uppdateras kontinuerligt, ger också nya möjligheter för annonsörerna, förutom e-tidningen och papperstidningen.

– Vi kan i dag erbjuda våra annonsörer olika former av paket också med digitala lösningar och synlighet i sociala medier, även om annonser i papperstidningen fortsättningsvis har stor genomslagskraft.

Hon är glad över att ÅU:s 200 år bidrar till ökad synlighet för ÅU.

– Jubileumsåret ger oss en utmärkt möjlighet att lyfta fram det svenska i Åboland och västra Nyland och berätta för folk att vi finns.

– Vi har feststämning redan nu, säger Veronica Aspelin-Forsell som håller i trådarna för mycket av jubileumsfirandet.

ÅU:s 200-årsfirande kulminerar i en jubileumstidning som utkommer den 3 januari 2024 och med en jubileumsfest för inbjudna gäster.

Filmserien om ÅU:s 200 år


  • Filmerna om ÅU:s tvåhundraåriga historia, podden och allt annat material och innehåll som skapas med anledning av ÅU:s stora jubileum finns på åu.fi under fliken "ÅU 200".

  • Alla filmavsnitt textas till finska och om någon av de intervjuade talar finska finns det textning till svenska.

  • Ett nytt filmavsnitt publiceras kring den 3 varje månad med paus under sommaren.

  • Det första filmavsnittet har premiär i dag.

Reporter, ledarskribent
Publicerad: