Om de överfulla sopkärlen i Rosala -- jag ringde själv och rapporterade till LSJH

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Jag blev ganska förvånad när jag såg artikeln om de överfulla sopkärlen i Rosala.

Om miljöserviceexperten Sirkku Nurminen ljuger reportern rätt upp i ansiktet, eller om LSJH:s interna informationsgång inte fungerar, det tar jag inte ställning till, men jag vet i alla fall att uttalandet om att inte en enda person ringt in och anmält om överfulla kärl inte stämmer, eftersom jag personligen ringde dem förra torsdagen, 30.07.

Enligt samtalsloggen pratade vi nästan 5 minuter.

Jag frågade om de var medvetna om att kärlen var överfulla, och att folk staplar soporna på hög? Personen i andra änden (en finskspråkig kvinna) svarade att det antagligen snart skulle bli tömning om det var så illa att kärlen var fulla. På min fråga om detta skulle ske innan helgen svarade hon att hon inte kan veta hur chaufförerna lagt upp sitt schema, jag noterade att hon inte nämnde att hon genast skulle ta tag i saken, så det var bara att vänta och se..

Jag vet inte om kärlen blivit tömda en gång i mellantiden, men nu är de då tydligen överfulla igen.

De flesta andra aktörer i skärgården förstår ju att en belastning på sommaren inte kan jämföras med en belastning på vintern, och detta problem är ju återkommande varje sommar, så det torde inte vara någon överraskning för LSJH att kapaciteten borde ökas under sommarmånaderna.

Men som med det mesta annat är det väl en blandning av vilja och ekonomi som styr tömningsfrekvensen? Det intressanta är ju att det är en form av service LSJH åtagit sig att sköta, och en service vi betalar kännbart för.

Men det kan jag i alla fall garantera, att samtal om det här problemet har de fått, allt annat är lögn!

Pontus Johansson,

Rosala

Publicerad: