Olycksutredningscentralen: Omöjligt att ta sig ur kantrad lotsbåt

lotsbåt, L-242, Emsalö, Olycksfallsutredningscentralen
Omöjligt att ta sig ut. Den kapsejsade lotsbåtens styrhytt har bara en utgång och trycket från vattenmassorna gjorde den omöjlig att öppna, visar Olycksutrednijngscentralens arbete. Foto: Olycksutredningscentralen.
Publicerad:

Olycksutredningscentralen, som utreder lotsbåtsolyckan utanför Emsalö i december, konstaterar nu att det i praktiken är omöjligt att ta sig ur lotsbåten om den kantrar.

I olyckan då lotsbåten L-242 kantrade och sjönk omkom två lotskutterförare, som befann sig i båtens styrhytt då olyckan inträffade.

Olycksutredningscentralen konstaterar nu att det i praktiken är omöjligt att rädda sig ur båtens styrhytt, om båten kantrar. Det här beror på att det bara finns en utgång från hytten och den leder till båtens akterdäck. Om båten kantrar är det också mycket svårt att öppna dörren på grund av trycket från vattenmassorna.

– Det här förorsakar en avsevärd olycksrisk, som användarna måste vara medvetna om, betonar olycksutredarna.

Båttypen är byggd som lotsbåt enligt de föreskrifter som Sjöfartsverket har gett för båtar i yrkestrafik 2009.

Lotsbåten L-242 kantrade och sjönk då den skulle hämta lotsen från ett norskt tankfartyg söder om Borgå fyr den 8 december i fjol. Det blåste mellan 11 och 15 meter i sekunden och våghöjden var omkring två meter.

Olyckan bland exempelvis tidigare sjösäkerhetsutbildare i Åboland kom som en fullständig överraskning och Guy Mickelsson, pensionerad lärare i sjösäkerhet vid Aboa Mare, sade att hans första reaktion då han hörde om olyckan var att en sådan båt inte borde kunna gå omkull (ÅU 12.12.2017).

Det samma sade Åbo navigationsinstituts tidigare rektor, sjökaptenen Bo Gyllenberg.

– En sådan här olycka ska egentligen inte kunna hända (ÅU 12.12.2017).

Olycksutredningen beräknas ta 6–12 månader. Främst hoppas utredarna få svar på varför lotsbåten förlorade sin stabilitet och kapsejsade.

Reporter, ledarskribent
Publicerad: