Nytt besked från Föli på lördagen om veckans biljettstrul – så ska återbetalningarna ske
Lokaltrafiken Föli har mitt på lördagen uppdaterat sin information systemstrulet senaste vecka.
Många kunder som betalade med kort drabbades då av överstora betalningar, och att stora summor reserverades för biljettbetalningar på deras konton.
I det nya meddelandet på Fölis sajt står bland annat:
– Alla extra avgifter kommer automatiskt att återbetalas till kunderna. Täckningsbokningar har avbokats och alla avgifter över 30 euro återbetalas till kunderna på lördag morgon den 8 februari, och alla avgifter under 30 euro kommer att återbetalas på måndag den 10 februari. Att kontakta kundtjänst kommer inte att påskynda processen, så det finns inget behov av att kontakta FöIis kundtjänst.
Föli skriver också att problemet påverkade cirka 3 000 kort, varav cirka 300 påverkades av ytterligare övertrasseringar och/eller avgifter.
Föli upprepar även den tidigare informationen om hur man ska ansöka om ersättning för eventuella kostnader man drabbats av om man till exempel tvingats spärra sitt kort eller beställa ett nytt.
Åbobon Daniela, som för ÅU berättat hur hon drabbats, kommenterar Fölis nya besked så här på lördagseftermiddagen:
– Jag har inte fått några pengar tillbaka. Som jag uppfattade tar det antagligen ännu några bankdagar, så jag måste vänta tills nästa vecka.
Uppdaterad 16.22 med Danielas kommentar.
Intervjun med Daniela som vi publicerade tidigare på lördagen: