Nybygge på Katedralskolans gård
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Arkitekt Benito Caragrande, som är mycket insatt i Åbo stads historia och arkitektur, jämför utvecklingsplanen för Åbos historiska centrum och universitetens områden med en målarbok för barn (TS 13.3.2021). Intervjun avslöjar inte närmare Casagrandes tankar om helhetsplanen utan tar närmast fasta på några detaljer såsom den så kallade Pennibron och tunneln under Nylandsgatan. Båda goda förslag.
Casagrande har själv tidigare tagit initiativ till Pennibron, en bro som förstördes i Åbo brand 1827 och förenade Gamla stortorget med Lilltorget. Förslaget om att bygga denna bro förlorade i tiderna åt den nya Biblioteksbron. Jag anser att Pennibron på ett ypperligt sätt skulle leda folk från stadens centrum till Gamla stortorget och till förhoppningsvis framtida nya, permanenta, återkommande och flera aktiviteter kring torget.
Dagens företagare vid Gamla stortorget är frustrerade över alla otaliga planer, som utan att lett till resultat, gjorts för att uppliva området.
De har rätt i sina kommentarer om att man redan med små investeringar kunde komma vidare; börja med att öka belysningen, sanda torget vintertid, piffa upp området med planteringar och skaffa bänkar.
I planen koncentrerar man sig starkt på de ramar, dvs. på fastigheter och kommunikationer, som behövs för verksamheten och för att få mera liv i kvarteren på det stora området från Aurabron till Tomasparken. Med en målsättning att kunna röra sig smidigt inom området har man öppnat gårdar och placerat flera nybyggen invid de gamla. Också på Katedralskolans gård finns ett nybygge inplacerat, en fastighet med genomgång till gården och enligt visionen ska gården fungera som en plats för aktiviteter. Ska en skolgård ge vika för turismen eller räcker det inte med att använda skvären bakom skolan för att komma till Gamla stortorget?
Gamla stortorgsområdet och Åbo Akademis historiska byggnader ska enligt mig också framöver utgöra stommen för det gamla Åbo kring Domkyrkan. Området är historiskt, annorlunda, likaså byggnaderna, sådana som också turisterna vill se och därför ska utvecklingen av området inte ske på bekostnad av det historiska utan med återhållsam nybyggnation. Bilarna ska bort och med tiden ska den nya tekniken möjliggöra kollektiv transport av människor inom området och också till högskolornas verksamhet till Kuppisområdet.
Planen måste naturligtvis förverkligas i bitar under många år och den saknar också en budget. Investeringar ska i hög grad göras av fastighetsägarna och skattemedel behövs för infrastrukturen.
Stadsborna har getts möjlighet att kommentera planen fram till slutet av mars. Jag hoppas många Åbobor har utnyttjat denna möjlighet.