Nya vändningar för spårvägsprojektet i Åbo

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Den 30.11 kom Åbo stad ut med nya vändningar för snabbspårvägsprojektet i Åbo. Den största nackdelen med versionen framför Domkyrkan är att det skulle vara väldigt dyrt med tanke på skyddsanläggningar för att minimera vibrationerna – därför försvann också bilarna framför Domkyrkotorget i tiderna.

Fördelen med linjen via Tavastgatan och Nylandsgatan är en framtida linjesträckning mot S t Karins, och en logistikmässigt enklast genomförbar bytesstation mellan bussar och snabbspårvagnar.

Vändningarna är endast försök att stoppa hela projektet, där superbusslobbyismen stoppades i april 2020 då man fortsatte att gå vidare med spårvägsplanerna i Åbo.

Åbo som stadsregion idag är den absolut största i Norden utan vare sig spårvagnar eller lokaltåg. I 50 år efter att den sista gamla spårvägslinjen lades ner på felaktiga grunder har man pratat om spårvagnar i Åbo och som regional spårväg i 30 år efter 1992.

Snabbspårvägsprojektet handlar om att skapa förutsättningar för investeringar och jobb längs linjen. Uppsala med 30 000 färre invånare har redan gått om och förverkligar sin snabbspårväg med samma tidtabell som Åbo enligt nuvarande tidtabell fram till 2029.

I Tammerfors är snabbspårvagnarna omåttligt populära. Snart kommer man att märka att elektrifieringen av bussarna i Åbo inte påverkar användningen, just därför att folk vill hellre åka spårvagnar än bussar, och 30 procent av resenärerna i Fölitrafiken har försvunnit.

I Åbo centrum finns ett lika tätt område som i lilla Lund i Sverige med snabbspårvagnar. Därför uppmanar jag, kära läsare, att förhålla er objektivt till snabbspårvägsplanerna, dels att vänta på att konsultbolaget WSP Finland publicerar den genomförbara planen för snabbspårvägen i Åbo på våren 2022.

Politikerna bör själva besöka Tammerfors för att provåka snabbspårvägen. Alternativet att inte göra någonting kommer att bli mycket dyrare. Åbo förlorar på denna stagnation och har redan förlorat! Inga pengar kommer i framtiden heller!

Kuppis och Österås kan inte utvecklas utan snabbspårvagnarna, det finns redan alltför mycket bilar i Harpunkvarteret, och en gemensam terminal i Åbo hamn kräver investeringar.

Detta säger en Helsingforsbo som växte upp i Åbo, som inte kommer att återvända till Åbo om man inte tar skeden i vacker hand och gör det som är nödvändigt för stadens framtid och som borde ha gjorts i alltför många år redan.