Nu hoppas bybutiken i Kirjais på en normal säsong – "Vi klarade oss med nöd och näppe"
De senaste åren har varit tuffa för Kirjais bybutik och marina.
Pandemi och krig har satt prägel på båtturismen. Båtfolket är butikens och gästhamnens huvudsakliga kundgrupp.
Under pandemins första sommar hade bybutiken i Kirjais många båtkunder som handlade mat för hela veckan.
-- De handlade här innan de körde längre ut i skärgården. Vi var inte alltid beredda på det, butiken kunde vara länsad på måndagarna, säger Sannikka Björklund som driver butiken och gästhamnen tillsammans med maken Mats Björklund.
Efter pandemin har de haft sämre säsonger. Sommaren 2021 åkte många redan utomlands, och i fjol satte de rekordhöga bränslepriserna stopp för båtturismen.
-- Många sjösatte inte sina motorbåtar alls. Det var en mycket dålig säsong för alla företag ute i skärgården, tror inte en enda butik gick med vinst. Vi hoppas att det blir bättre i år, säger hon.
Att driva en bybutik i en liten by som Kirjais är inte alltid lönsamt. Sommarbutiken har löpande utgifter året runt, så som licenser för kassaprogram. Energipriserna i vintras gjorde att uppvärmningen av lokalen var ovanligt dyr.
-- Vi hade horribla elräkningar, men vi klarade oss med nöd och näppe. Det är inte alltid lätt att ha en så liten butik, man får se det lite som en hobby, säger Björklund.
Att förnya utrustningen kan också kräva stora investeringar. Att byta ut den gamla bränslepumpen i hamnen skulle till exempel kosta upp till 20 000 euro.
-- Det är stora investeringar för ett säsongsföretag. Men, tack och lov, så kan maken serva den. Han är pensionerad maskinchef inom sjöfarten, säger hon, som själv också jobbar på sjön under vinterhalvåret.
Björklund ser butiken som en viktig del i att hålla byn levande.
-- Vi vet hur det gått för små orter där butiken stänger, det är som att byn dör på ett sätt. Det är här folk träffas, och pratar med varandra, säger hon.
Bybutiken fungerar som en social knutpunkt för byns invånare. Bredvid kassan finns en stol där kunderna kan sätta sig för att samtala.
– Vi kallar den "skvallerstolen". I det här jobbet pratar man med alla och lär känna alla, säger hon.