Nu har du starkare skydd vid telefon- och hemförsäljning – ditt "ja" under telefonsamtalet duger inte längre

Pixabay
telefon i hand
Färsk lagändring. Nu duger inte längre ett muntligt godkännande under samtalet för att ett avtal mellan telefonförsäljaren och kunden ska börja gälla.
Publicerad:

Vid årsskiftet stärktes konsumentskyddet i samband med telefon- och hemförsäljning.

Vid telefonförsäljning gäller nu att ett bindande avtal uppstår först efter telefonsamtalet, när kunden godkänt anbudet.

– En muntlig överenskommelse under samtalets gång är alltså inte längre bindande. Anbudet måste skickas till kunden, och kunden ska sedan godkänna det, säger Mikko Saastamoinen, ledande sakkunnig vid Konkurrent- och konsumentverket till ÅU.

Gäller det mesta

Den här förändringen i konsumentskyddslagen gäller i princip all telefonförsäljning där kunden inte tagit initiativ till samtalet. Reglerna gäller för köp av varor, tjänster och till exempel elavtal.

Undantaget är främst telefonförsäljning av kommunikationstjänster, såsom telefon- och internetabonnemang. De har nämligen egna regelverk där motsvarande regler redan gäller, säger Saastamoinen.

Får inte ske samtidigt som ni snackar

Exakt hur anbudet skickas till kunden och godkänns är inte strikt reglerat. Det kan ske på papper, men också elektroniskt via exempelvis e-post eller sms.

– Men i så fall ska hela erbjudandet rymmas i textmeddelandet. Kunden ska få anbudet personligen och i en sådan form att det går att spara, betonar Saastamoinen.

Skickandet av anbudet till kunden, och kundens godkännande av det, får inte ske medan telefonsamtalet pågår. Det ska ske efter samtalet, så att kunden i lugn och ro kan bekanta sig med erbjudandet.

Också hemförsäljningen styrs upp

Samtidigt skärps också reglerna för hemförsäljning där kunden inte själv tagit initiativ till försäljarens besök.

Låt säga att en försäljare överraskande knackar på hos dig och får dig att beställa ett skräddarsytt fönster till ditt hus. Enligt de nya reglerna har du 14 dygn på dig att ångra också ett sådant köp.

– Om avtalet gjorts hemma hos kunden, och besöket inte skett på kundens begäran, så har kunden nu ångerrätt även gällande måttbeställda varor. Försäljaren får ta smällen om de redan börjat tillverka fönstret innan ångerrätten löpt ut, säger Saastamoinen.

Hembesök utan begäran


  • Det är alltid fråga om ett hembesök utan begäran, om inte konsumenten helt på eget initiativ har kontaktat säljaren.

  • Om säljaren till exempel har ringt konsumenten för att föreslå ett hembesök eller om konsumenten har ringt tillbaka till säljaren är det fortfarande fråga om ett hembesök som gjorts utan begäran.

  • Källa: Konkurrens- och konsumentverket

Du kan ångra påbörjade jobb

En annan lagändring gäller köp av tjänster, till exempel renoveringsarbeten, via hemförsäljning.

Sedan årsskiftet har kunden, om försäljaren dykt upp utan att kunden bett om det, rätt att ångra den beställda tjänsten även om kunden själv har gått med på att arbetet påbörjas innan ångerrätten löpt ut.

Rätten är stark. "Även om konsumenten har godkänt att hen förlorar ångerrätten när avtalet är slutfört, är ångerrätten ändå i kraft i 14 dygn och även efter att arbetet färdigställts, om besöket har gjorts utan begäran", skriver Konkurrent- och konsumentverket på sin sajt.

Mikko Saastamoinen konstaterar ändå att kunden i sådana fall kan tvingas att betala en skälig ersättning för exempelvis det renoveringsarbete som hunnit göras innan kunden ångrade sin beställning.

Försäljaren måste informera

Ytterligare en lagändring gäller skyldigheten att informera om ångerrätten vid hemförsäljning. Om kunden begärt hembesöket, och beställt en måttbeställd vara, måste försäljaren berätta att ingen ångerrätt finns. Berättar försäljaren inte det är avtalet inte bindande, säger de nya reglerna.

Reporter, nyhetschef
Publicerad: