Nu är Finnlines nya fartyg på väg från Kina mot Nådendal – tropisk cyklon längs rutten gör kaptenen fundersam
Klockan är halv åtta på tisdagskvällen i den kinesiska hamnstaden Yantai. Det är omkring 25 grader varmt och blåser svagt från sydost. Vid kajen ligger Finnlines nybygge Finnsirius och väntar på att kasta loss.
På bildäck finns drygt tusen personbilar, några bussar och grävskopor som ska lossas i Gioia Tauro i södra Italien. Ombord finns en besättning på 40 personer.
På kommandobryggan står den åländska kaptenen Johnny Forss och gör den sista kollen inför avfärden.
– Det känns riktigt bra. Det är förstås en del nya saker ombord som man inte känner till, men jag ser inga problem och är säker på att allt fungerar. Det här är ett fartyg där både besättning och passagerare kommer att trivas.
Forss har jobbat på Finnlines i elva år, dels som befälhavare på rederiets ro-ro-fartyg på Östersjön och Nordsjön och dels som linjelots på rutten Nådendal–Kapellskär.
I fjol var han kapten på det förra nybygget Finneco 2 då hon körde från Kina till Helsingfors.
Nu har han varit i Kina i tre månader och bekantat sig med Finnsirius. Först på varvet i Weihai där hon byggdes och senare under den officiella provturen i juli.
– Det har varit fullt upp, men allt har gått bra. Weihai är en trevlig stad och kineserna är hjälpsamma och lätta att samarbeta med.
Det är en tropisk cyklon norr om Indonesien som rör sig mot Taiwan och vi har varit tvungna att anpassa rutten för att undvika den.
Under resan ska vissa detaljer finslipas och besättningen ska få tid att bekanta sig med fartyget. Kökspersonalen har redan kommit igång och tillrett flera delikata måltider, säger Forss.
– Kökspersonalen har gjort ett gott jobb och maten har varit toppen. I dag fick vi pulled pork med klyftpotatis och coleslaw. Efter tre månader i Kina smakar det gott med mat som man är van vid.
Finnsirius rutt går över Indiska oceanen, vidare genom Suezkanalen, och över Medelhavet. Efter Gibraltarsundet styr man norrut mot Östersjön för att vara framme i Nådendal i början av september.
Inför avfärden från Wehai har kapten Johnny Forss hållit ett extra öga på väderprognoserna.
– Det är en tropisk cyklon norr om Indonesien som rör sig mot Taiwan och vi har varit tvungna att anpassa rutten för att undvika den. Det är också monsuntider så jag kan tänka mig att det kan bli ganska bökigt på Indiska oceanen.
Vattnen kring Afrikas horn och i Adenviken är ökända för sina pirater och trots att det inte har skett några allvarliga attacker de senaste åren gäller det att vara förberedd, säger Forss.
– Ett så här stort och snabbt fartyg som går cirka 20 knop är inte piraternas främsta mål, men det gäller att vara försiktig och ta det säkra före det osäkra. Därför håller vi extra utkik, drar taggtråd över relingen och täpper till luckorna i skrovet.
För Finnlines innebär Finnsirus och hennes systerfartyg Finncanopus att rederiet går in för ett helt nytt koncept.
Från att tidigare ha varit ett utpräglat fraktrederi vill man nu också locka flera passagerare till de nya fartygen på rutten Nådendal–Långnäs-Kapellskär.
Fartygen får plats för 1 100 passagerare, det är dubbelt fler än på Europalink och Finnswan som nu trafikerar rutten.
Man har också gjort en storsatsning på interiören, restaurangerna och den allmänna komforten. Det finns bland annat välmåendecentrum med spa och gym, inglasade vinterträdgårdar och bastur med havsutsikt.
Nu är också fotpassagerare utan bil välkomna ombord.
Enligt planerna inleder Finnsirius trafiken i mitten av september, Finncanopus jungfrutur är planerad till december.