Nöjda studerande är de bästa ambassadörerna!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Jag är riktigt nöjd med den renovering vi åstadkommit för Åbo Akademis klasslärarutbildning.
Det är nämligen så att vi under året hade i uppgift att granska och effektivera våra utbildningar och komma med ett förslag på ändringar och också med nya idéer. Vi har identifierat några svagheter i utbildningen som vi nu föreslagit att åtgärdas.
För att gå rakt på sak så är de största orosmomenten rekryteringen av nya studerande och de befintliga studerandes genomströmning. En tredje aspekt som vi önskade utveckla är studerandes välmående. Dessa tre aspekter hänger delvis ihop.
Intresset för lärarutbildning har över lag gått ner i hela Finland i takt med att årskullarna minskar. Dessutom har vi två svenskspråkiga klasslärarutbildningar sedan Helsingfors universitet inledde sin år 2016. Antalet förstahandssökande kunde gärna vara fler.
Än så länge har vi vid ÅA många fler sökande än antalet studieplatser, och det är förstås bra. Men en minskning finns i antalet sökande och den minskningen vill vi inte blunda för.
Ett annat orosmoment finns i genomströmningen. En del av våra studerande på klasslärarutbildningen väljer att ta endast vissa behörighetsgivande delar av utbildningen och har inte för avsikt att avlägga varken en kandidatexamen eller en hel hela magisterexamen. Det kan till exempel handla om studerande som redan har någon typ av lärarutbildning eller magisterexamen men vill bredda till att också få klasslärarbehörighet.
Här behöver vi bli bättre på att erbjuda smidiga studiestigar för extra studerande så att de inte behöver uppta en hel magisterplats. Extra studerande bör också få bättre studiesociala förmåner, annars fortsätter de att skriva in sig som grundexamensstuderande. Jag förstår dem.
Ett tredje orosmoment är studerandes välmående. Detta tema har vi arbetat mycket målmedvetet med. En av våra klasslärarstuderande, Sara Karlsson, gjorde år 2019 i sin magisteravhandling en kartläggning av klasslärarstuderandes psykiska välmående. Avhandlingen avslutades med några konkreta råd för att lärarutbildarna skulle bli bättre på att identifiera psykisk ohälsa hos studerande.
Vi bjöd med Sara Karlsson i en grupp som bland annat skrev en ansökan för att utveckla välbefinnandet hos klasslärarstuderande. Den fick dessvärre inte finansiering. Men en viktig åtgärd lyckades vi med nämligen att omfördela egenläraruppdraget inom vår klasslärarutbildning Nu arbetar fyra aktiva egenlärare i grupp med studierådgivaren och studiepsykologen.
Nöjda studerande är de bästa ambassadörerna. Lyckas vi med dessa åtgärder öka studerandes välbefinnande har vi goda förhoppningar om att intressera många fler sökande våren 2022.