Nödnummer 112, räddningsväsendet och välfärdsområdet
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
ÅU 5.1.22 beskriver hur ett barn i Nagu fick diabetisk ketoacidos, ett medicinskt nödfall. Föräldrarna ringde alldeles rätt 112 och fick den livsviktiga hjälpen i rätt tid, i detta fall omedelbart.
Detta är ett talande exempel där räddningsväsendets och hälsovårdens integration under välfärdsområdet blir en bra lösning. Utvecklingen inom räddningstjänsten har varit hisnande. Alarmuppdragen har systematiserats med hjälp av erfarenheter under många år och med hjälp av artificiell intelligens har uppdragen standardiserats.
När 112 svarar ställer de frågor som mycket snabbt berättar för räddningstjänsten hurdan brådska det gäller och hur snabb transport och med vilka fordon och expertis hjälpen ska levereras. Ambulans eller helikopter skickas iväg ännu medan samtalet pågår om det gäller liv och död.
Veterligen utgör räddningstjänstens andel av de totala kostnaderna för välfärdsområdena under 10 % av hela budgeten. Detta berättar dels om vilken enorm volym social- och hälsovården har av välfärdsområdets budget men också om en risk för räddningsväsendets ställning framöver. Vi måste vara på vår vakt.