Nästa år går Helsingforstågen endast till Kuppis – oklart vad som på sikt ska ske med Åbo centralstation
Planen på hur bangårdsområdet i Åbo ska se ut i framtiden konkretiseras. Trafikledsverket har publicerat närmare hundra dokument till påseende på webben.
I januari räknade Trafikledsverket med att arbetet faktiskt skulle ha börjat i maj. Nu är byggstarten inprickad för nästa sommar.
Det primära målet är själva dubbelspåret mellan Åbo centralstation och Kuppis station. I praktiken kommer hela bangården att se annorlunda ut i framtiden.
Den stora förändringen är att perrongavsnittet placeras mellan Logomobron och den plats där Matkahuolto nu finns. Projektet utgår från visionen om ett framtida resecenter.
Förnyelsen är samtidigt en förberedelse för det framtida, möjliga så kallade entimmeståget.
Kuppis blir enda stationen
Bygget påverkar tågtrafiken. Från och med nästa år, sannolikt sommaren, är Kuppis ändhållplats för Helsingforstågen. Kuppis är därmed slutdestinationen för de tåg som tidigare har åkt ned till hamnen, har projektchef Erkki Mäkeläuppgett till Yle.
Under den här tiden är det tänkt att ordna busstransporter mellan Kuppis, stationen och hamnen. Åbo centralstation tas i bruk igen när bangården är ombyggd.
På Trafikledsverkets video nedan kan du se hur allt är tänkt. Vid 2.55 börjar sekvensen om det egentliga bangårdsområdet.
Den nya bangården står ändå klar innan Åbo stad får sitt nya resecenter. Tågresenärer ska alltså i några års tid klara sig i en miljö där Åbo centralstation ligger några hundra meter från perrongerna.
I praktiken blir också Logomobron en viktig rutt för många tågresenärer. Övriga rutter klarnar först då resecentret ska planeras.
Upplägget möjliggör ett upplevelsecenter invid bangården. Arbetet med evenemangs- och resecentret, med bland andra Supercell-miljonärer i bakgrunden, har ändå inte avancerat som det var tänkt.
Vad sker med gamla stationen?
Bangårdsbygget och resecentret leder på sikt till att den nuvarande centralstationen förlorar sin funktion. Den noteras endast i bisatser i de dokument som Trafikledsverket har lagt ut.
Stationen verkar också vara en mörk fläck i Åbo stads visioner. Staden äger inte fastigheten, men kan med en framtid detaljplan fatta beslut om hur den kan användas, säger ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen.
Själva stationsmiljön är redan skyddad, vilket begränsar vad som kan göras här.
Då passagerartågens perronger flyttas, måste också godstågen maka på sig. Ett nytt bangårdsområde för dem byggs därför i Muhkuri, vid Nystadsbanan.
Bygget av ett dubbelspår mellan centralstationen och Kuppis innebär att broar repareras eller ersätts. Den gamla bron över Aura å är i så dåligt skick att den rivs. I stället blir det två nya.
Karriärgången, gångtunneln mellan Universitetsbacken och Studentbyn, byggs också om.
Ett stort ingrepp sker vid Skolgatan, där bilarna kör under järnvägen. Här ersätts hela järnvägsbron, byggd 1935, med en ny. Eftersom underfarten är ganska låg, var det först tänkt att sänka vägen, men det visade sig vara för knepigt.
Tidtabellen för projektet är något oklar. Det var tänkt att allt skulle vara klart i slutet av 2024, men det är nu oklart.
ÅU lyckades igår inte få tag på projektchefen för mer detaljerade frågor. Allt material om bangården och dubbelspåret hittas på Trafikledsverkets webbsida.