När tar gratisparkeringen i Åbo slut egentligen och var placeras förmånligare platser? Ovisshet irriterar invånare

Annina Suominen
På gården som hör till huset där Henrik Halonen bor på Sirkkalagatan ryms inte flera bilplatser om man inte ger avkall på trivseln. Områdets parkeringsplatser blir snart avgiftsbelagda, och det är inte klart hur eventuell boendeparkering ordnas.
Publicerad:

Ovissheten är det största problemet, man vet inte hur det ska ordnas eller när.

Det säger Henrik Halonen om de planerade, nya parkeringsavgifterna i Åbo.

Cirka 2 000 platser på fem områden ska bli avgiftsbelagda nu – men när och kommer det flera boendeparkeringsplatser, det undrar Halonen som är ordförande för invånarföreningen Gertruds (Kerttuli).

– Till våra uppgifter hör trivseln och säkerheten inom vårt verksamhetsområde och dit räkas också parkeringsplatser, säger Halonen som sedan 1980 bor i ett stenhus från 1924 på Sirkkalagatan.

Annina Suominen/Mapcreator
karta
Gratis parkering försvinner på fem områden i Åbo. 1: området mellan Tavastgatan, Kuppisgatan, Nylandsgatan och Lemminkäinengatan. 2: Vårdberget, omringat av Kaskisgatan, Nylandsgatan och Österlånggatan. 3: Samppalinnaområdet längs med Österlånggatan och Kaskisgatan. 4: Unionsgatan och Östra Strandgatan vid Varvsstranden samt 5: området kring Lontis.

Cirka 70 husbolag av 100 på området, som sträcker sig mellan Nylandsgatan, Tavastgatan, Helsingforsvägen och Hipposvägen, hör till föreningen.

Totalt bor det enligt Halonen cirka 5 000 personer på området.

Området mellan Tavastgatan, Kuppisgatan, Nylandsgatan och Lemminkäinengatan är ett av de fyra områden där avgiftsbelagda parkeringsplatser införs.

Flera husbolag har inte plats för parkeringsplatser på området. Gården på Halonens hus på Sirkkalagatan är liten och har nu tre platser.

– Grannhuset Kivilinna har inga platser. Följande hus längs Klockringaregatan har kanske 6–7 platser. Flera parkeringsplatser på vår gård skulle inverka på gårdens trivseldel och dessutom är gården för smal, säger Halonen.

Nya bilplatser går till andra

Invånarföreningen Gertruds firade 40 år i maj. Föreningen kämpade länge mot att alltför stora nya höghus skulle byggas på gamla handelsinstitutets innergård på Klockringaregatan, ett stenkast från huset där Halonen bor. Nu är det dock ett faktum att huset ska byggas efter en vända i Åbo förvaltningsdomstol.

– Det kommer 120 bilplatser till grannhuset, men frågan är om det ens räcker. De flesta går till de nya lägenheterna.

Ben Mattsson, styrelseordförande för bostadsaktiebolaget Kellonsoittajankatu 4, kritiserar också beslutet att införa parkeringsavgifter.

Det finns några tiotal platser för boendeparkering på området och framför huset där Mattsson bor sju.

Han önskar betydligt flera och mera information av Åbo stad, som han försökt kontakta.

Folk måste fara till arbetet och bilar behövs i glesa Finland, säger Henrik Halonen.

– Jag jobbade i Pargas i 40 år och i början, på 80-talet, fanns det en buss som for från Åbo ända till Parteks kontor. På eftermiddagen for den tillbaka samma väg. Man drog av busskostnaderna på skatten. Sedan blev det gradvis sämre. De senaste 10–15 åren fungerade det riktigt dåligt.

Halonen anser att Finland är uppbyggt så att man behöver bil.

– Frågan är var alla ska sätta sina bilar? En lösning är boendeparkering och det hjälper situationen. Men det kostar också. Nu är det 14 euro i månaden men om prisökningarna fortsätter så lär det bli ännu mer.

Åbo har tre parkeringszoner. I zon ett, absoluta centrum av staden, stiger avgiften från 3 euro till 3,60 euro i timmen.

I den andra zonen stiger avgiften med 30 cent och blir 1,80 euro i timmen.

I zon tre förblir avgiften 60 cent i timmen, enligt stadsmiljönämndens beslut i december.

Åbo stad har också planer på att höja felparkeringsavgifterna från 60 till 80 euro.

Annina Suominen
snö och bilar och gata
Snart är det slut på gratisparkerandet längs med Kuppisgatan i Åbo.

Längs Kuppisgatan har nya skyltar börjat dyka upp

Det gäller att hålla extra koll på trafikmärkena i år. Det säger Kimmo Knaapi som är trafikplaneringstekniker vid Åbo stad.

Det finns ingen exakt tidtabell för när de placeras ut eller målas om på de fem områden där cirka 2 000 parkeringsplatser ska bli avgiftsbelagda.

Det är ett omfattande arbete som kräver tid. Parkeringsavgifterna ska också vara i kraft längre, enligt stadsmiljönämndens beslut i december.

Tiderna ska ändras till klockan 9–20 på vardagar och 9–17 på helger, vilket också kräver en hel del arbete med penseln.

Det finns inte heller ännu någon information om vilka platser som blir avgiftsbelagda och vilka som blir boendeparkering, eller vilka där det krävs parkeringsbricka för högst två timmars parkering. Besluten fattas av Åbo stad i år.

– Vi har tidigare bett om åsikter av invånarföreningar och företag. Arbetet kommer att ta tid eftersom alla områden är olika. Beslut om olika områden fattas enskilt.

Förändringarna ska ändå inte orsaka oförutsedda olägenheter för de som missar de nya reglerna.

– Parkeringsövervakarna delar ut en påminnelselapp den första tiden, kanske under en eller två veckor. Först efter det blir det böter. Det är precis som med vilka trafikmärken som helst. Trafikanterna har en skyldighet att vara uppmärksamma på vad det står på dem, säger Knaapi.

Åbo stad fattade redan tidigare ett principbeslut om att minska på antalet avgiftsfria parkeringsplatser i centrum. Det är ett effektivt sätt att se till att det finns tillräckligt med lediga parkeringsplatser, enligt beslutet.

Reporter
Publicerad: