"När ska Varha börja spara så att allting äntligen blir bättre?"
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Vården. Onsdagen den 25 oktober publicerar ÅU en ”intervju” med Varhas välfärdsdirektör Tarmo Martikainen. Mest liknar texten en lektion i Newspeak och innehåller endast en kritisk fråga från tidningens sida.
Innan Varha fick vi veta att allt det som gick snett inom vården berodde på avsaknad av resurser och personalbrist, men nu är allting tvärtom!
Man ska spara enorma summor, men det kommer i slutändan att leda till att allt blir bättre för oss som behöver service. Vilket glädjebudskap! Och det är förstås digitaliseringen som ska rädda oss och övergången från ”tung vårdservice” till ”lätt”, vad nu det betyder.
Och ur personalen tycks man kunna krama ut ännu lite mera svett: ”Om man lyckas jobba, säg, en procent mer effektivt med samma gäng som i dag så har det stor betydelse”, säger trollkarlen Martikainen. Man behöver inte vara så begåvad för att förstå och se hur jävlig vårdarnas arbetssituation redan är.
Martikainen säger att det inta bara handlar om att spara pengar utan om ”en reform, där vi går från tung vårdservice till mer digitala och mobila former av service. Samtidigt som vi sparar förnyar vi också verksamheten. Det är det som är hela grejen.”
Vad är hela grejen? Inom Varha ”hoppas” man kunna ta i bruk gemenskapsboenden och man ska ”förhoppningsvis” ge bättre service på svenska genom att lägga ner det svenska området. Martikainen säger att ”områdesindelningen mest är en administrativ struktur, som inte handlar om servicen.” Va fan?
Jag som trodde att administration fanns till för att ge oss service. Jag trodde också att omorganiseringen innebar att man från början byggde upp en modell som var färdig att tas i bruk, men nej, ingenting är färdigt ännu, områdesindelningen ”kan försvinna” och ”omställningsförhandlingar” (hemska ord) har man inte ens ännu inlett, tröstar Martikainen oss med.
Jag blir inte klok på detta trams. Och förresten, i morse skulle jag beställa en laboratorietid på nätet, jag använder nätet ofta och mycket, men att hitta fram till tjänsten var som att vandra i en labyrint och med god tur och efter flera försök hitta ut ur den. När ska ni börja spara så att allting äntligen blir bättre?
Clara Puranen Högsåra