När Galaxy försvann från Åbo rasade hamnens ekonomi – fem anställda har blivit uppsagda
Det gick precis så illa som Åbo hamns vd Erik Söderholm befarade efter att Tallink Silja i augusti i fjol tog Silja Galaxy ur trafik från Åbo–Stockholmlinjen och hyrde ut henne som flyktingboende till Nederländerna.
Söderholm anade redan då att de ekonomiska konsekvenserna blir betydande eftersom hamnen går miste om de avgifter som rederiet betalar för varje passagerare, för varje anlöp och för varje ton frakt som passerar hamnen.
Fjolårets statistik visar att hans farhågor besannades. Den totala mängden frakt som skeppades till eller från Åbo hamn minskade med drygt 30 procent jämfört med år 2021.
Räknar man med alla intäkter som hamnen tappade i fjol betyder det en förlust på cirka två miljoner euro.
Och det kan bli värre. I fjol var Galaxy i trafik i åtta månader, i år är hon borta hela året. Baltic Princess har flyttat till den för speditörerna mindre attraktiva rutten mellan Åbo och Kapellskär och här har frakten minskat med cirka 50 procent jämfört med när hon körde från Åbo till Stockholm.
I höst börjar Finnlines nya fartyg trafikera Nådendal–Kapellskärrutten och då blir Nådendals hamn en ännu större konkurrent till Åbo hamn. Dessutom är det ekonomiska världsläget mycket osäkert och ingen vet hur den inhemska exportindustrin kommer att klara sig under år 2023.
– Här finns många öppna frågor, men jag tippar att fraktvolymerna i år kommer att minska med ytterligare tio procent, säger Erik Söderholm.
Åbo hamn har redan fattat tuffa beslut för att balansera ekonomin. Förra veckan avslutades hamnens omställningsförhandlingar som resulterade i att fem personer inom administrationen miste sina jobb.
I dag har hamnen 42 anställda, cirka 40 procent av dem jobbar med adminstration, resten med den operativa verksamheten.
Hamnen har också bestämt att den nya gemensamma terminalen för Viking Line och Tallink Silja blir cirka 10 procent mindre än vad man ursprungligen hade tänkt.
Nya sparåtgärder är att vänta, säger Söderholm.
– Vi går mot tajtare tider och vi måste anpassa till den nya situationen, jobba på ett annat sätt och spara där det går. Alla ekonomiska beslut som fattas måste vara noga övervägda och vi måste fundera på vad varje inköp får kosta, vilka arbeten vi kan lägga ut på entreprenad och så vidare. Vi måste helt enkelt fungera mer som ett aktiebolag.
Söderholm säger sig ändå vara optimist.
– Vi kommer nog att klara oss och det är ingen akut kris. Men vi måste inse situationens allvar och bli mer effektiva utan att verksamheten eller kvaliteten lider.
Passagerarna har hittat tillbaka till färjorna
Det finns också ljuspunkter. Antalet passagerare i Åbo hamn var i fjol 2,6 miljoner. Det är en ökning med nästan 90 procent jämfört med år 2021. En siffra som Erik Söderholm är mycket nöjd med.
– Vi ska komma ihåg att passagerarantalet var väldigt litet i januari och februari då pandemin rasade som värst. I mars kom Glory och satte fart på trafiken och det verkar som om de finska och svenska passagerarna har hittat tillbaka.
– Nu saknas fortfarande de ryska och asiatiska resenärerna, om de skulle finnas med i statistiken skulle passagerarmängderna uppgå till över tre miljoner vilket var läget år 2019 före pandemin, så på det sättet ser bra ut.
Åbo hamn är ett aktiebolag som till 100 procent ägs av Åbo stad.