Nagusjöman fast på kryssningsfartyg utanför Singapore: Jag vet inte när jag får komma hem

Nagubon Patrik Viherlaakso är en av många finländska sjömän som väntar på att få komma hem. Hans kryssningsfartyg ligger nu på redden utanför Singapore.
Singapore är en av de städer som har stängt sin hamn för kryssnings- och andra fartyg. Foto: Privat
Publicerad:

Tiotusentals sjömän ombord på kryssningsfartyg runtom i världen sitter fast på sina fartyg i efterdyningarna av de covid-19-fall som har påträffats på en del av fartygen.

Passagerarna har redan fått stiga i land, men myndigheterna i de stora kryssningshamnarna har inte tillåtit besättningarna att lämna skeppen.

Utanför Singapore ligger ett av fartygen. Ombord finns omkring 250 besättningsmedlemmar. En av dem är Nagubon Patrik Viherlaakso som är elmästare på fartyget.

– Jag har varit ombord sedan början av mars, men jag har kollegor som har varit här sedan januari.

Bra stämning trots ovissheten

Rederiet han jobbar för har tagit väl hand om besättningen så någon större nöd på de anställda går det inte. Men några förklaringar på varför de inte får lämna fartyget har han inte fått.

– Stämningen är ganska bra och vi får röra oss fritt, men man märker att det varierar från dag till dag. Det värsta är ovissheten och den dåliga informationen. Alla väntar på att få åka hem, men det blir alltid ändrade planer.

Patrik Viherlaakso väntar på att få komma hem till Nagu, men när det blir av vet han inte. Hans fartyg ligger nu på redden utanför Singapore. Foto: Privat

Ingen har insjuknat i covid-19 på fartyget, men på andra fartyg har det hänt att passagerare och besättningsmedlemmar har insjuknat och dött till följd av sjukdomen.

I en intervju för Los Angeles Times berättar 25-åriga Melinda Mann om hur hon satt isolerad i tre veckor i sin hytt på 14 kvadratmeter.

Hon fick lämna den tre gånger per dag för att promenera runt fartyget. I övrigt fördrev hon tiden med att läsa 30 böcker.

I samma tidning berättar 36-åriga chilenskan Carolina Vásquez om hur hon insjuknade och tillbringade två veckor i en fönsterlös hytt.

– Jag trodde aldrig jag skulle råka ut för en sådan här tragisk och fasansfull upplevelse, säger hon till nyhetsbyrån Associated Press.

Den mentala pressen har lett till självmord på fartygen

Många besättningsmedlemmar har blivit uppsagda, men har inga andra alternativ än att stanna kvar på sina fartyg, säger Viherlaakso.

– Vi har en del som är som turister just nu, de jobbar inte och har ingen lön och de som hör till den så kallade minimibemanningen har fått sina löner sänkta.

Även om förhållandena ombord på Viherlaaksos fartyg är rätt goda så är situationen värre på många andra skepp. Den psykiska pressen på besättningsmedlemmarna är stor.

– Det finns en del fartyg där besättningen är mer eller mindre inlåst i sina hytter. Tyvärr har det också rapporteras om självmord och hungerstrejker på flera kryssningsfartyg just nu.

Viherlaaksos uppgifter bekräftas av Jim Walker som driver en juridisk byrå i Miami som specialiserat sig på sjörätt.

På byråns webbsida skriver Walker om flera dödsfall: En servitör från Ukraina hoppade överbord i Rotterdam. En polsk elektriker gick samma öde till mötes i Grekland och i Miami påträffades en filippinsk besättningsman död efter ett misstänkt självmord, skriver Walker.

Snusbristen gör situationen ännu värre

Viherlaaksos situationen försvåras av att han måste får en avbytare innan han kan lämna fartyget. Men eftersom många länder fortfarande har stränga reserestriktioner i kraft vad gäller resor in till landet kan väntan på att få någon ersättare bli lång.

Någon vetskap om när han kan återvända till Nagu har han inte i det här skedet. Men det är bara ett av problemen han tampas med.

– Tyvärr vet jag inte när jag kommer hem. Men det värsta är ändå kanske att mitt snus tog slut på lördagen så nu lider man lite.

LÄS OCKSÅ:

Efter ÅU-artikel: riksdagsledamöter agerar för att hjälpa finländska sjömän

Reporter (Åbo)
Publicerad: