Myndighet: Olyckskorsningen i Raseborg bör stängas omedelbart

Tre beväringar vid Nylands brigad omkom i oktober 2017 då en rälsbuss krockade med ett fordon från Försvarsmakten. ÅU-Foto
Publicerad:

.

Skogby plankorsning i Raseborg, mellan Ekenäs och Hangö, ska stängas omedelbart för trafik tills förhållandena har förbättrats, rekommenderar Olycksutredningscentralen.

I slutet av oktober dog fyra personer där i samband med att ett tåg och ett fordon från Nylands brigad krockade.

Olycksutredningscentralens utredare upptäckte vid platsundersökningen att plankorsningen i Skogby är synnerligen farlig.

Man konstaterar bland annat att infallsvinkeln mellan vägen och tågbanan bara är 43 grader. Enligt de bantekniska bestämmelserna ska vinkeln vara minst 58,5 grader, men i allmänhet 72–90 grader.

Man noterar också att sikten till höger mot Karis och olyckstågets ankomstriktning ändras närmare plankorsningen.

– Åtta meter före den yttre rälsen är frisiktsområden 480 meter vid ankomst till plankorsningen österifrån mot riksväg 25. På platsen är den högsta hastigheten för tåg 120 km/h. Enligt frisiktsförordningen är den största tillåtna hastigheten motsvarande 480 meter 80 km/h för tåg och det frisiktsområde som motsvarar 120 km/h är 720 meter.

– Dessutom gör närheten av riksvägen, 47 meter från plankorsningen, det svårare att korsa plankorsningen, konstaterar centralen och sammanfattar:

– Ovan nämnda omständigheter orsakar en stor olycksrisk, och därför ska åtgärder som förbättrar säkerheten vidtas i plankorsningen. Tills det att omständigheterna i plankorsningen har förbättrats ska plankorsningen stängas för trafik för att inga nya olyckor ska inträffa.

Uppdaterat kl. 16.11: Det handlar om en rekommendation.

LÄS OCKSÅ:

Ledaren: Mörkret i Skogby (27.10.17)

Pargasbeväring: Vardagen har återvänt till Dragsvik (4.11.17)

Fyra personer omkom i tågolyckan i Raseborg (26.10.17)

Föraren i Skogbyolyckan friad på alla punkter – Rätten: Det var omöjligt för honom att se rälsbussen i tid

Publicerad: