Modersmålslektion i åk 8
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Jag fick nyligen äran, som idrottslärare i Sarlinska skolan, att vikariera modersmål och litteratur en lektion i åk 8 med temat insändare. Inledningsvis fick jag tillsammans med eleverna fundera på att vilka element som ska finnas med i en insändare, varför skriver man insändare och vad som kännetecknar en bra insändare?
Elevernas uppgift var att skriva en insändare om förbättringsförslag för att öka skoltrivseln.
Jag blev positivt överraskad över hur ivrigt eleverna diskuterade temat skoltrivsel och över hur många förbättringsförslag som dök upp under diskussionens gång. När eleverna väl fick börja med uppgiften att skriva en insändare så var det ingen som protesterade, tvärtom fylldes klassrummet av ljudet från knappande tangentbord och ivriga diskussioner om vad som var och en skulle skriva om.
Några förslag som jag nappa upp under diskussionens gång var att eleverna vill ha flera soffor till aulan, elevrum, spelrum, mellanmålsautomat, bättre skolmat och Oivarin istället för Keijumargarin i matsalen. Skolmaten orsakade mycket diskussion och eleverna var eniga om att skolmaten blivit sämre efter att Arkea tog över.
Efter lektionen tänkte jag att jag borde ha blivit modersmålslärare istället för gymnastiklärare eftersom det var en så rolig lektion. Roligt är också att man som ämneslärare ibland får möjligheten att se vad ens kollegor gör på sina lektioner när man får hoppa in som vikarie.
Kyösti Kurvinen
Lektor i gymnastik