Mindre sortiment påverkar plånboken, men inte på det sättet som ÅU påstår
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Matpriser. Åbo Underrättelser jämförde priser i tre butikskedjor den 18.7.2024. Tyvärr är jämförelsen bristfällig och kan ge konsumenterna en felaktig bild av kedjornas prisnivåer.
I en kommentar om prisjämförelsen (18.7.2024) hävdas att ett mindre utbud av varor innebär dyrare varor för kunden. Det stämmer inte.
Lidls sortiment är noggrant utvalt. Sortimentet på cirka 2 500 produkter är kompakt till storleken, men innehåller allt man behöver i vardagen. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter, vilket gör det enkelt och snabbt att handla.
På Lidl är mer än 75 % av de sålda produkterna Lidls egna varumärken. Kvaliteten på egna varumärken är minst lika bra som märkesprodukter, men ofta billigare.
Med egna märkesvaror fokuserar vi alltså på kvalitet, samtidigt som vi kan hålla låga priser. Konsumenterna vill ha valuta för pengarna och försäljningen av egna varumärken har ökat de senaste åren.
Finländarna övervakar aktivt livsmedelsbutikernas priser. Prisjämförelser som görs av media bör inte vilseleda konsumenten.
Vid prisjämförelser bör man alltid välja den billigaste produkten och produkter av jämförbar kvalitet.
Jämförelsens tillförlitlighet ska inte bero på om leverantören råkar få syn på rätt produkt i butiken eller inte.
Urvalets storlek är inte heller en anledning att välja vissa produkter för prisjämförelse.
Mikko Nikander Försäljningschef, Lidl Finland
Svar av chefredaktör Susanna Landor:
ÅU:s prisjämförelse byggde på en uppköpslista från 2022 som återskapades. Sjutton dagligvaror valdes ut för att få en bild av prisutvecklingen och för att se hur butikskedjorna nu prismässigt förhåller sig till varandra.
Ett kriterium var också att varorna skulle vara jämförbara och att samma förpackningsstorlekar skulle ingå i alla tre kedjors sortiment. Prisjämförelsen gick alltså inte ut på att hitta den billigaste produkten i respektive butik, vilket tydligt förklarades både i artikeln och den tillhörande kommentaren.
Priset styr visserligen våra uppköp, precis som Mikko Nikander påtalar, men också andra faktorer som utbud, kvalitet, servicenivå och hur lätt man hittar olika produkter inverkar på kundens val.
ÅU:s reporter fick inte syn på Lidls billigare ris eftersom prislappen fattades på hyllan och förpackningen liknar en annan risförpackning på samma hylla. En precisering om hur detta påverkade köpkorgens pris för Lidls del infördes på ÅU:s webb och i tidningen så fort misstaget uppdagades.
Susanna Landor chefredaktör, Åbo Underrättelser