Meyer Turku kunde bygga fartyg med inverterad stäv
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
I Ulsteinvik i Norge, 220 km norr om Bergen, har man sedan 2005 byggt fartyg enligt nytt koncept.
Man har konstruerat fartyg med stäven utåt, som kallas inverterad stäv. Normal stäv kallas fallande stäv.
Den längre vattenlinjen på fartyg med inverterad stäv medför en högre deplacementsfart och ger lägre vattenmotstånd. Samtidigt tenderar den att medföra att fartyget dyker ned i vågorna i stället för att rida över dem.
Inverterad stäv var ett vanligt konstruktionskoncept för slagskepp och andra större ytkrigsfartyg i början av 1900-talet, men föll senare ur mode, eftersom fartyg med inverterad stäv lätt översköljdes vid hög fart på öppet hav.
Inverterade stävar har återinförts i fartygskonstruktioner under senare tid.
I Ulsteinvik har fartygskonstruktörer skapat en modern stävdesign kallad ”X-bow”, det vill säga inverterad stäv med högre vattenmotstånd. X-bow har använts för offshorefartyg. X-bow-fartygen är byggda att klara av Nordsjöns tuffa väderförhållanden. X-bow-fartygen klarar bättre av t.ex. isförhållanden.
Sjöfartsutbildningen i Åbo och varvet Meyer Turku kunde tillsammans planera passagerarfartyg med inverterad stäv för linjen Åbo-Stockholm.
Magnus Taxell