M/S Bothnia fraktar gods över Medelhavet trots coronaepidemi - "Det känns som att läget är under kontroll"

Kapten Lauri Vuoriluoto upplever att man har läget under kontroll i fraktbranschen. Foto: Taavi Reelo
Sjökapten med handskar och munskydd ombord skepp. Turkiets kust i bakgrunden
Kapten Lauri Vuoriluoto upplever att man har läget under kontroll i fraktbranschen. Foto: Taavi Reelo
Publicerad:

Vid den turkiska hamnen Limas invid Marmarasjön ligger det finskflaggade fraktfartyget M/S Bothnia. Stämningen ombord är lugn.

Trots coronaepidemin anser inte Botnias kapten Lauri Vuoriluoto att det skulle vara farligt att jobba inom frakt just nu.

– Vi har en känsla av trygghet ombord. Förberedelserna inför epidemin har varit bra och vi känner oss säkra.

Vuoriluoto steg ombord på Bothnia i Gijón i Spanien för en knapp månad sedan. Sedan dess har Bothnia transporterat frakt till Gibraltar, Tunisien, och nu Turkiet. Härnäst styr skeppet kosan mot Egypten.

Färre interaktioner i hamnar

Vuoriluoto berättar att coronaepidemin har lett till att närkontakten med exempelvis hamnpersonal minskats avsevärt.

Stuvande av frakt sker med mycket mindre personal och dokumentation sänds oftare elektroniskt. Myndighetspersonal håller sig ofta till lands och skeppspersonal stannar ombord, så länge som det är möjligt.

Om någon utomstående är tvungen att stiga ombord är de alltid utrustade med skyddsmask och handskar. Man håller trygga distanser från varandra, och ytor desinficeras alltid noggrant.

Då alla agerar på samma sätt, både i de olika hamnarna och ombord på skeppet, är trygghetskänslan stor.

– Praxis har varit samma i varje hamn vi hittills besökt, säger Vuoriluoto. Det känns som att läget är under kontroll.

Han anser att många gjort sitt yttersta för att hålla sig trygga, och berättar om ett fall där dokument hissades från och till skeppet med en hink.

Vuoriluoto är inte oroad för ett scenario där besättningen skulle sitta fast på båten utan att få gå i land. Personalbyten blir kanske färre, men han upplever att de flesta myndigheter har varit medvetna om att personalbyten är en nödvändig del av fraktverksamheten.

– Besättningen har heller inte varit intresserad av att gå i land.

Personalbyte enda utmaningen

Vuoriluoto poängterar att Bothnia fått mycket hjälp från företagets sida då det har kommit till organiseringen av frakten. Det är det Åboföretaget Aalto Shipping Company som äger fraktfartyget.

– Enda större utmaningen vi har haft är organiseringen av personalbyte, säger företagets Jami Toivonen, företagets chef för flottan. Men också det börjar så småningom bli enklare att ordna.

Toivonen syftar på att många Europeiska länder börjat lätta på sina coronarestriktioner. Dessutom har EU:s rekommendationer hjälpt till med att förenhetliga verksamheten mellan de olika hamnarna.

– På statlig nivå har man varit överens om anvisningar, men då man går ner i hierarkin så har praxis ofta blivit oklar på fältet. Men läget blir bättre hela tiden.

Aalto Shipping Companys fraktfartyg är alla fortfarande verksamma, även om marknadspriserna sjunkit på grund av coronaviruset.

– Vi litar på att läget blir bättre, säger Toivonen.