Långnäs blir viktig hamn för Finnlines
Finnlines bjöd i veckan in svensk och åländsk media till Finlands ambassad i Stockholm.
I centrum stod de kommande ro-pax-fartygen Finnsirius och Finncanopus. Nästa år, med två identiska fartyg som ska tas i trafik i augusti respektive i december, inleder Finnlines ett nytt kapitel – med en avsevärd höjning av passagerarkomforten.
– Vi vill visa upp oss och våra fina nya fartyg för Sverige. Svenskarna måste få veta att vi finns, säger vd:n Tom Pippingsköld .
– Nyttopassagerarsegmentet vi haft i flera år har bara ökat med våra fartyg – och vi räknar med att den ökningen ska fortsätta.
Samtidigt betonar Tom Pippingsköld tydligt att Finnlines är ett fraktrederi – och egentligen inget annat.
Man ser ingen konkurrenssituation med Viking Line eller Tallink Silja. Inte ens om Tallink inte återkommer med ett andra fartyg till Åbo.
Men ändå.
Även om en majoritet passagerare i dag åker hela vägen mellan Kapellskär och Nådendal är det mellan Nådendal och Långnäs man ser det stora lyftet.
Här planerar Finnlines att kunna locka finländare som vill till Åland – eller bara kryssa fram och tillbaka – med en mer skälig avgångstid än tidig morgon eller sen kväll.
Och två passagerardäck med ett utbud av restauranger och taxfree – men utan artister – som ska vara lagom för fyra timmars resa.
– Vi kan också tänka oss att gå till Mariehamn några dagar under högsäsong. Det finns en liten möjlighet att ha en kryssningsprodukt, säger Tom Pippingsköld.
Så blir fartygen ombord
- Två passagerardäck med öppna glasytor mot skärgården
- Flera olika restaurangkoncept och barer
- Spa-avdelning med bastu
- Utbyggd tax-free
- Business lounge och konferens
- 300 kvadratmeter vinterträdgård
- Satsning på lokala varor
Viktigaste hamnen
Långnäs benämns annars som Finnlines viktigaste hamn på linjen, då man angör den fyra gånger per dag.
– Långnäs är vårt val, men måste uppgraderas, säger Antonio Raimo som är linjechef för Sverigelinjerna.
Han avser då både passagerarutrymmen i hamnen och påstigningen för passagerare som inte kommer med bil. Gångtunneln, den så kallade skywayen, behöver modifieras för att passa de nya fartygen. I Kapellskär och Nådendal planerar man istället att köra ombord dessa passagerare med en buss i hamnområdet.
Finnlines har också behov av markström i hamn, men i Långnäs är stoppet så kort att man räknar med att klara sig på batterier som laddas under färd.
Dessutom tillkommer frågan om bussanslutningar till Kapellskär och Långnäs. Finnlines har inga planer på att själva börja driva busstrafik.
– Vi hoppas att Åland kan hjälpa oss. Den servicen måste förbättras. Vi har ett år på oss, säger Tom Pippingsköld.
Prissättningen
Även prissättningen kommer justeras.
I dag upplevs Finnlines som ett dyrare alternativ än Viking Line och Tallink. I biljetten ingår dock måltider.
Med uppgraderingen av restauranger blir mat- och resebiljett separerat, men kommer finnas kvar som alternativ för yrkeschaufförer, enligt Marco Palmu, chef för passagerarservicen.
– Vi kommer kunna vända oss till alla – transportsektorn, konferensgäster och par på resa, säger han.
Finnsirius / Finncanopus
Typ: Ro-pax i superstarklassen
Längd: 235 meter
Bredd: 33,3 meter
Tonnage: 68,460
Hastighet: 20,5 knop
Kapacitet: 1100 passagerare, 5 200 lastmeter. Det är en ökning av passagerarkapaciteten med 100 procent och lastkapaciteten med 20 procent jämfört med Finnswan som är ett av fartygen som trafikerar rutten i dag.
Teknik och miljöåtgärder: Batterier som gör fartyget utsläppsfritt i hamn och reducerar ljud, solpaneler som producerar el ombord, Energieffektivt Promas lite-system, friktionsreducerande teknik och optimerat skrov, markström och automatisk angöring i hamn.
Ägare: Finnlines/Grimaldi Group
Finnlines presenterar sitt delårsbokslut i november. Av den preliminära passagerarstatistiken kan man dock redan utläsa att företaget återhämtat sig väl efter pandemin och sätta nytt rekord.
Björn Nylund