Landets främsta bilhamn ligger i Hangö – så här många ryms i ett lass
Det är en vanlig onsdag i Hangö. I dimman i Yttre hamnen vid den sydligaste kajen i landet, ligger fartyget Danube Highway med 1 035 bilar ombord.
De ska lossas under ett arbetspass, det vill säga 8 timmar. Uppdraget sköts av Euroports Hanko som fram till början av 2022 gick under namnet Hangö Stevedoring.
– Ibland önskar rederierna avgå tidigare och då måste vi vara snabbare. Andra gånger har vi mer tid på oss. Tiden beror också på hur många förare vi har och hur långt vi måste köra bilarna, säger Göran Eriksson som är försäljningschef och har en bakgrund i företaget sedan 2004.
Beroende på hur många andra fartyg företagets 110 stuvare jobbar med kallar man in tillfällig arbetskraft på mellan 5 och 15 personer för att köra i land bilarna från fartyget. Det är ett populärt extrajobb speciellt bland unga i Hangö och Raseborg.
– Nästan alla jag känner har kört bilar i hamnen någon gång. En del har gjort det för fickpengarna, för andra har det blivit en karriär, säger Eriksson.
Över Hangö importeras nya bilar dels med linjetrafik och dels med utpräglade biltransportfartyg som Kess-rederiets Danube Highway som just den här onsdagen ligger i Yttre hamnen.
Det är dessa båtar som gör att man associerar Hangö som en bilhamn. De här till 100 procent specialiserade båtarna anlöper för tillfället endast Hangö och Nystad.
Varje år importeras cirka 100 000 bilar över Hangö hamn. Bilimporten över Hangö nådde sin kulmen i början av 2000-talet då man under toppåren importerade upp till 460 000 bilar.
Största delen av dem var så kallade transitobilar, ofta lyxåk för den ryska marknaden. På grund av att bilflödet till Ryssland upphörde helt 2009 har vissa rederier slutat anlöpa Hangö.
Nu för tiden anlöper bilfartygen Hangö en gång i veckan. Det görs endast av Kess-rederiets fartyg och alla bilar importeras för den finska marknaden.
Från massiva fartyg till stora fartyg
Fartygen kör i regel på rutten Zeebrugge–Bremerhaven–Malmö–Paldiski–Hangö.
Bilarna för den finska marknaden lastas i Zeebrugge och Bremerhaven dit de kommit med så kallade deep sea-fartyg, det vill säga oceangående fartyg, från främst Japan och Asien. Dessa fartyg kan ta upp till 7 000 bilar på en gång medan short sea-fartyg som Hangöbekanta Danube Highway och Elbe Highway tar cirka 1 400 bilar beroende på bilarnas storlek.
Danube Highway har åtta bildäck. Däck 3 och 5 kan höjas och sänkas med hjälp av en flyttbar lyftanordning. Däck 4 lämpat för hög och tung last som till exempel maskiner för gruvindustrin som ibland lastas i Hangö.
Ombord är det andre styrman Mateusz Wezyk från den polska besättningen som övervakar lossningen.
– Vi kommer från Malmö via Paldiski där vi lossade 300 bilar. Undantagsvis avgår vi till Gdansk. Det vikigaste är att bilarna är rätt stuvade så att alla får plats och att de är på säkert avstånd från varandra och surrade i fall det skulle vara storm, säger Wezyk som gärna visar runt på de massiva bildäcken.
Euroports Hanko jobbar för rederiets räkning. I praktiken går det till så att stuvarna och de inkallade hoppar i tre minibussar som kör ombord på bilfartyget.
Ombord hjälps stuvarna åt att få ut bilarna från de trånga fickorna genom att signalera till förarna med handtecken. Bilarna körs sedan ut och ansluts till de långa raderna av bilar på fälten i hamnen där det är strängt förbjudet att fotografera.
Att lossa bilar uppfattas som ett roligt arbetsmoment.
– Att surra trailers och köra bilar är de uppgifter som kräver minst inskolning. Efter hand får man lära sig köra truck, terminaltraktor och lyftkran, säger Eriksson.
För att jobba med att lossa bilar krävs endast körkort och att man gått Europort Hankos säkerhets- och kvalitetsskolning. Med den nya tekniken har ställt nya krav.
– I dagens läge har alla bilmärken sina egna säkerhets- och kvalitetsmanualer för hur bilarna ska hanteras. En bil i dag kan vara tekniskt krävande och det finns till exempel olika instruktioner för hur man ger starthjälp till en amerikansk eller en europeisk elbil, säger Eriksson.
Bilförarna bär också en speciell overall för att inte dragkedjor eller annat ska skada bilarna. Man får inte bära klocka eller ringar. I övrigt gäller normala regler som att hålla hastigheter och säkerhetsavstånd.
Rederiets ansvar slutar när bilarna är körda i land. Därefter tar PDI-företagen som Assistor-Uuttera och SE-Mäkinen i Frihamnen över.
PDI står för Pre Delivery Inspections. Dessa företag funktions- och kvalitetskontrollerar bilarna och anpassar dem till den lokala marknadens krav. Man gör med andra ord bilarna klara för slutleverans.
– Vi är det sista momentet i bilens produktionskedja, säger Assistor-Uutteras vd Perttu Piri.
En bil som lossas i Hangö är leveransklar efter en vecka i medeltal.
– Ibland tar det längre tid, ibland kortare. Det beror på den överenskomna leveranstidpunkten.
Cirka hälften av bilarna som importeras till Finland, det vill säga omkring 50 000, går via Assistor-Uuttera i Hangö och Åbo. På grund av följderna av pandemin och de långa leveranstiderna har importörerna rätt få bilar i lager. Majoriteten av bilarna i Hangö har i dagens läge redan en kund som väntar.
– Före pandemin hade vi en större del av både sålda och osålda bilar. Vi lever inte i normala tider nu. Bilmängderna är väldigt låga, säger Piri.