Läkare: Hur ska jag kunna trolla fram tider då det inte finns?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Carina Holm (ÅU 24.3) tar i sin kolumn upp problemet för patienter som väntar på att läkaren skall ringa. Ibland måste patienten vara beredd att ta emot samtalet när som helst, under flera dagar, vilket innebär onödig stress och försvårar vardagen.
Tidigare hade man i Åbo ett system med egenläkare, som ansvarade för en viss patientgrupp. Läkarna hade då ingen begränsad arbetstid. Då kunde jag ringa patienterna under ett förbokat tidsintervall, oftast inom en timme. Vid behov kunde vi sköta flera extra telefonsamtal genom att jobba längre.
Nu har arbetstiden begränsats och övertid tillåts inte. Samtidigt har mängden patienter ökat markant och antalet läkare i tjänst minskat. Det har i sin tur medfört att tiden som vi har för att sköta telefonsamtal inte längre räcker till.
När det inte längre finns lediga telefontider, sätts den skötare som är i kontakt med patienten i en omöjlig situation.
Antingen måste man säga att det inte finns några telefontider, eller så bokar man flera samtal på samma tid och lovar patienten att läkaren ringer någon gång under dagen. Det leder till en ohållbar situation för läkarna.
De här samtalen är inte sådana som man sköter på en halv minut. Många av dem borde ersätta en 30-minuters mottagningstid, eftersom de har bokats i stället för att ge en mottagningstid, vilket i sin tur beror på att det inte finns tillräckligt med mottagningstider.
Dessutom kommer det dagligen akuta samtal som går förbi kön, t.ex. om något provsvar visar att patienten är i livsfara och måste kontaktas genast för fortsatt vård.
Det händer alltså allt för ofta att vi inte hinner ringa de utlovade samtalen under samma dag, eller ens under samma vecka.
Just nu är jag hemma och sjuk själv, utan röst för femte dagen.
Största delen av mina patienter som haft telefontid har sannolikt inte fått något telefonsamtal från läkare utan har lovats att jag återkommer i slutet av nästa vecka, då jag har telefontider nästa gång.
Tyvärr har de telefontiderna varit överbokade redan länge. Gällande mottagningstider, både sådana som har avbokats och nya, fylls nu mitt arbetsschema med långa listor på patienter med uppmaning om att ”Ge tid och skicka sms”.
Jag förväntas alltså sköta tidsbokning och informera patienterna, som blivit lovade att det finns tider.
Men hur ska jag kunna trolla fram tider då det inte finns?
Folk som är sjuka har rätt till vård, men så som situationen ser ut nu fungerar det inte.
Päivi Slama
specialist i allmänmedicin
hälsocentralläkare i Åbo, svenska mottagningen