Kvarn från åländska Brändö får nytt liv på Aspö - se före- och efterbilder

Alma Ruonamo
En röd väderkvarn står på Aspö.
Nu har den 200 år gamla väderkvarnen rekonstruerats.
Publicerad:

Åker man till Aspö i sommar lägger man märke till något nytt.

Kvarnen är ursprungligen från åländska Brändö och har nu fått nytt liv – och ett nytt hem. Ålänningen Peter Karlsson har byggt om väderkvarnen i Saltvik på Åland och har därefter transporterat den till Aspö.

Aspö ligger i Åbolands södra ytterskärgård.

Alma Ruonamo
En man som reparerat en väderkvarn står framför kvarnen.
Peter Karlsson har byggt kvarnen exakt enligt den gamla kvarnen på Brändö.

Kvarnen Karlsson rekonstruerat ser exakt ut som den som fanns på Brändö. Han uppskattar att den originella kvarnen är från 1800-talet eller till och med från sent 1700-tal.

Karlsson tog med sig varenda bit av kvarnen till Saltvik. De flesta delarna är trots allt nya, men han har byggt kvarnen exakt enligt den gamla.

– Naturen hade nog slitit på den gamla kvarnen. Den såg ut att vara i dåligt skick, då jag tog en närmare titt på delarna var de till och med i sämre skick än vad jag hade tänkt mig. Men nu har den återuppstått, säger han.

Peter Karlsson
En gammal, sliten träfärgad väderkvarn.
Det fanns inte mycket kvar av den ursprungliga kvarnen.

Nytt och gammalt enligt ursprunglig modell

Kvarnen har Karlsson målat röd, vilket den gamla veterligen inte var. Färgen passar bra bland de röda husen på ön och med kapellets tak. Även om väggarna och de flesta delarna är nya, är vissa delar från den ursprungliga kvarnen.

Bland annat kvarnstenen, kugghjulet och vissa hörnstolpar är från den ursprungliga kvarnen.

Alma Ruonamo
Gammal kvarnsten som Karlsson använt för kvarnbygget.
Till exempel kvarnstenen är från den ursprungliga kvarnen.
Alma Ruonamo
Gammalt kugghjul inne i väderkvarnen.
Även kugghjulet är från den ursprungliga väderkvarnen.

Eftersom han tog med sig alla delar kunde han bygga de nya delarna enligt de ursprungliga måtten.

Kvarnens höjd är lite under sju meter och vingbredden åtta meter. Själva kvarnhuset är knappt två gånger två meter.

– Kvarnen är lite mindre än andra jag byggt. Den är en typisk skärgårdskvarn, den ser ut som ett dockskåp, säger Karlsson.

Så gott som allt har Karlsson sågat själv. Under vintern har han bland annat byggt delarna, smitt gångjärn och målat.

Karlsson säger att det går förvånansvärt mycket tid åt att transportera delarna. Kvarnen från Brändö hämtade han med en, vad han kallar flakfärja, som han lånat.

– Man ska plocka ner delar och bygga upp igen och så ska man transportera dem, säger Karlsson.

Själva delarna sågade han och byggde i vintras. Kvarnen flyttade han från Brändö redan för ett par år sedan.

På sin gård på Åland har han en hall som han byggde under coronapandemin.

Trädelarna är impregnerade och Karlsson säger att de därmed håller dubbelt så länge. Särskilt vingarna är känsliga.

– Jag kan nog ge livstidsgaranti på den här, säger Karlsson.

Som sådan kommer den hålla i 30 år, men den kan vara bra att den målas där emellan.

Karlsson säger att materialen var av bättre kvalitet förr. På Åland har han en kvarn vars yttre delar är de samma som den ursprungligas från slutet av 1800-talet.

Alma Ruonamo
Aspökvarnens vingar i träfärg.
Trädelarna är impregnerade för att hålla längre.

Ovanlig projekt

För ungefär tio årsedan blev Karlsson intresserad av att restaurera och bygga väderkvarnar. Det var några år innan han gick i pension, före det gjorde han det på fritiden.

– Det började nog med att jag köpte en kvarn hemma på Åland. Ibland får jag sådana här snilleblixtar, säger han.

Kvarnreparatören Alf Berglund på Åland ville att Karlsson skulle fortsätta med att reparera och bygga kvarnar. I dag är Berglund över 80 år.

– Efter det har det snurrat på, säger Karlsson.

Det finns väldigt få kvarnreparatörer i Finland. I Åboland har Karlsson restaurerat närmare tio stycken. På Åland är det nästan 30 stycken.

Vissa har han utfört mindre reparationer på, till exempel vingarna, medan vissa varit större projekt, i stil med denna kvarn.

Det är viktigt att planera byggarbetet i god tid. Karlsson brukar hämta delar över ett år innan en kvarn ska monteras. I år har han redan sågat vissa delar inför nästa år.

Karlsson planerar att hämta en kvarn på Åland i sommar.

– Det kanske blir vinterns projekt. Det är bra att hålla på under vintern och montera upp kvarnen utomhus på sommaren, säger Karlsson.

Hälsar på bekanta i skärgården

En vecka om året brukar Karlsson vistas i skärgården runt fastlandet. Innan han gick i pension jobbade han som lotskutterförare på Utö. Då lärde han känna lotskutterföraren Tore Johansson som bor på Aspö.

Karlsson säger att det delvis var Johanssons idé att kvarnen skulle få ett nytt hem på Aspö.

Karlsson har länge varit intresserad av att bygga.

– Jag håller hellre på med större projekt än att snickra, säger han.

Han har även byggt mindre timmerhus och hyvlat pärtor. På Aspö har han tidigare byggt ett pärttak.

– Jag åker årligen på en runda för att hälsa på bekanta här på holmarna, säger Karlsson.

Efter några dagars monteringsarbete på Aspö har han blivit färdig med allt. I slutskedet märkte han att fyra skydd för foten fattas, allt annat hade han med sig.

Karlsson konstaterar att han nog får ta sig en till tur till Aspö i sommar.

Delarna transporterades på lastbilsflak

Karlssons lastbil står på Aspö, vilket är en ovanlig syn eftersom det inte finns några bilar på ön.

Alla delarna har han transporterat på flaket.

– Det var nog ganska trångt på flaket, men jag fick allt att rymmas, säger Karlsson

Bilen ser inte ut som vilken lastbil som helst. Han har lagt till sitt efternamn under loggan "slit och släp" som fanns då han köpte bilen på Gotland.

Med hjälp av en lastbilskvarn har han lyft de tyngre delarna och monterat kvarnen.

Alma Ruonamo
Karlssons blåvita lastbil står på gräset i Aspö.
Karlsson har transporterat delarna på flaket på sin lastbil.

På Aspö finns det ingen ramp för att åka ombord på en förbindelsebåt. Karlssons lastbil transporteras därför av fartyget m/s Janet. Fartyget är specialiserat på transport av tunga fordon.

Till Aspö åkte han färjvägen från Långnäs till Nådendal. Därefter körde han ner till Galtby och vidare till Aspö ombord på m/s Janet.

Efter en dryg veckas visit ska Karlsson åka hemåt. Före det ska han besöka bekanta på Kökar.

Det har funnits kvarnar på Aspö

Alma Ruonamo
Gammal kvarnsten på Aspö.
På Aspö kan man se spår av en väderkvarn som funnits där en gång i tiden.

I dag finns det visserligen effektivare metoder att mala spannmål, men i princip skulle den här dekorativa kvarnen kunna fungera, eftersom alla delar är byggda enligt den ursprungliga modellen.

På ön har det funnits tre kvarnar i tiden, det kan man se på de kvarnstenar som finns kvar, mer än det finns det inte kvar av dem.

– Nu är det bara två till som fattas, skämtar Karlsson.

Kvarnen har fått en paradplats och syns på långt håll från havet.

Alma Ruonamo
Aspö gästhamn, kvarnen syns bakom röda hus.
Väderkvarnen har fått en paradplats på ön.