Kustbanan måste utvecklas nu – "Jag hoppas även Egentliga Finland skulle engagera sig mer för kustbanan"

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Förbindelser. Kustbanan är en av de viktigaste trafikkorridorerna i västra Nyland. I början av året skedde en stor utveckling då tågen kunde börja trafikera längs med Hangö och Karis igen, och vi fick de första direkta tågturerna mellan Hangö och Helsingfors.

Kustbanans utveckling är i hela regionens intresse, men vi måste bli bättre på att övertyga andra i Finland om att det är värt att satsa på kustbanan.

Den här regeringen har beslutat att satsa på kustbanan med hela 80 miljoner euro.

Jag hoppas att de här resurserna inte enbart ska användas för att stärka den befintliga infrastrukturen, utan också för att utveckla kustbanan i sin helhet. Då Esbostadsbanan nu byggs måste vi se till att Hangö, Raseborg, Ingå, Sjundeå och Kyrkslätt får garantier på hur kustbanans kapacitet ökar.

Om allt går bra kan vi se fungerande pendlingstrafik även under rusningstid från Hangö till Helsingfors.

Det är jätteviktigt att vi i Västnyland har en gemensam vision om hur kustbanan ska utvecklas.

Nu måste vi se till att satsningarna ger klara löften om hur vi kan få fler tågturer längs med kustbanan. Vi behöver goda förbindelser till Helsingfors och Åbo från Västnyland.

Jag hoppas även Egentliga Finland skulle engagera sig mer för kustbanan.

Västbanan är även med i regeringsprogrammet, men hela banan får inte finansiering utan enbart två delar. Därför måste vi se till att kustbanan nu blir ett konkurrenskraftigt alternativ.

Henrik Wickström

Riksdagsledamot, SFP Ingå

Publicerad: