Kulturhändelsernas Åboland
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
I mars hade jag möjlighet att tillbringa tid tillsammans med Michel Onfray: Onfray hör till Frankrikes mest berömda filosofer och syns så ofta i TV att folk känner igen honom på gator och kaféer. Han har skrivit över hundra böcker, som har översatts till 30 språk. Själv talar Onfray bara franska, men trots det hade paneldiskussionen med honom på Åbo universitet i början av mars lockat ett hundratal ivriga åhörare.
Vad talade Onfray då om? En av hans tankar var att den europeiska konsten och kulturen efter en glanstid på flera århundraden åter håller på att blekna. På samma sätt som antikens Grekland, Mesopotamien eller kejsardömet i Rom gav rum för nya strömningar håller den europeiska identitetens starka position att försvagas.
Onfray anser att det är synd – han oroar sig för konst- och vetenskapsfältet som åtnjuter starkt offentligt stöd och enligt honom borde vi sträva efter att försinka denna utveckling genom att möjligast mångsidigt syssla med kultur i vårt eget samfund. Naturligtvis betonade han också tänkandets, d.v.s. kunskapens och vetenskapens betydelse.
Här i Åboland har vi ett utmärkt utgångsläge för denna resistens. Åbo är en fascinerande kombination av historia och gammelkulturellt DNA å ena sidan, samt å andra sidan modernt tänkande med framtidsvisioner. Förra året registrerade Åbomuséerna ett rekordhögt antal besökare (också tack vare Museikortet!) och för tillfället planerar man ett helt nytt historiemuseum att öppnas 2029 då staden fyller 800 år. Åbo stadsteater, Åbo Svenska Teater och Slottsteatern samt talrika mindre teateraktörer lockar publik från hela Finland. Åbo filharmoniska orkester, som har rekryterat en ny chefsdirigent Olli Mustonen efter Leif Segerstam, avvaktar beslut om ett nytt konserthus och konserterna drar stora mängder publik och samarbetet med till exempel skolor och läroinrättningar är starkt.
Evenemangsfältet i Åbo är rikt och mångsidigt, enbart musikfestivalerna räcker till för många sorters smak. Själv är jag VD vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel och kan varmt rekommendera vårt eget programutbud, men det finns möjlighet att njuta av musikfestspelen i till exempel Nådendal, Nagu och Kimitoön eller Kesärauha, DBTL och Ruisrock. Bokmässan i Åbo fyllde 30 år i år och Åbo är en stark litteratur- och poesistad – tänk nu bara hur många kandidater för Finlandiapriset kommer härifrån. Vårt bibliotek är oerhört populärt och vid sidan av litteratur erbjuder det också intressanta föredrag och evenemang. I fråga om matkultur kan vi njuta av ett lyxigt utbud året runt!
Innan jag flyttade till Åbo tillbringade jag sex år utomlands och jag är förtjust i den kulturella och språkliga diversiteten i vår region. Stockholms närvaro känns i luften och den svenskspråkiga kulturen är stark, dessutom bidrar universiteten och de internationella företagen i staden med flera nationaliteter och språk som gör vår gemenskap mångsidigare. Åbo har kallats Finlands ekonomiska lok och en stark ekonomi är en förutsättning också för ett mångsidigt kulturutbud.
Året 2020 har varit lite annorlunda om man kan säga det så och många kulturevenemang har sagts upp på grund av coronaviruset och den globala epidemin. Men! Nästa år har tio år förflutit sedan kulturhuvudstadsåret Åbo 2011, som var ett gott exempel på allt gott och nyttigt kulturen kan erbjuda området. Åbo har så mycket att bjuda på och hela kulturbranschen har jobbat hårt för att trygga säkerheten så bra som möjligt i de här exceptionella omständigheterna.
Vad gäller det europeiska konstfältets framtid är jag inte lika pessimistisk som Onfray, men däremot håller jag med vad gäller hans tankar om och hans uppmaning att syssla med kultur möjligast mångsidigt. Kultur erbjuder upplevelser av skönhet och nya insikter och dess inverkan på välmåendet är välkänd. Plocka alltså fram en bok, köp biljett till en teaterföreställning eller en konsert eller ta en inspirerande gallerirunda – använd munskydd, håll säkerhetsavstånd – och låt dina tankar vara fria!